Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
ICT-studiebeurzen voor informaticastudenten
26 november 2009 - Zeven studenten uit drie jaarlagen van de technische universiteiten van Twente, Delft en Eindhoven zijn uitgekozen om dit collegejaar een bedrag van 2400 euro te ontvangen van de Finalist IT Group. Voor het derde jaar op rij stelt het consultancybedrijf beurzen beschikbaar om zo meer studenten ertoe te verleiden een studie Technische Informatica te kiezen. Vrijdag 20 november overhandigde directeur Michel Winkels in de sociëteit van studievereniging GEWIS de studiebeurzen.

Eerstejaars TU/e-student Pieter-Paul Kramer is één van de zeven gelukkigen. Op basis van zijn vwo-eindresultaten en zijn motivatiebrief besliste de onafhankelijke jury daartoe. Tweedejaars Sander Aleweijnse en derdejaars Guido Josquin zijn vanwege hun opmerkelijke studieprestaties al voor respectievelijk de tweede en derde keer geselecteerd.

Terwijl landelijk meer studenten aan een universitaire opleiding zijn begonnen, liepen de aanmeldingen bij Technische Informa-tica terug met bijna twee procent tot 202 studenten. Het aantal TI-studenten dat startte aan de TU/e, is zelfs met vier procent gedaald in vergelijking met vorig studiejaar, tot 68 studenten.

Brancheorganisatie ITC-Office gaf in de ICT Marktmonitor 2009 aan dat het structurele tekort aan ict’ers in 2013 maar liefst zesduizend werknemers zal omvatten. “Zonder krachtig handelen verliest Nederland de leidende innovatieve rol die juist door studies als Technische Informatica kan worden bereikt”, denkt Winkels.

Prof.dr.ir. Jan Friso Groote, opleidingsdirecteur van Technische Informatica aan de TU/e, is enthousiast over de beurzen.”Ik hoop dat het ook andere bedrijven over de streep trekt om iedereen duidelijk te maken dat meer studenten informatica moeten gaan studeren.” (NS)/.