Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Sheltering voor gevorderden
26 november 2009 - Hoe innovatief is men in de wereld van de noodhuisvesting voor probleemgebieden, de zogeheten shelters? Voor degenen die daar meer over te weten wilden komen, hield studievereniging SUPport (Building Technology and Construction Technology) dinsdag 24 november een ‘Innovative Sheltering Field School’. Dit in samenwerking met het Platform Techniek voor Ontwikkelingssamenwerking en het Rode Kruis.
Foto: Bart van Overbeeke

In de ochtend volgden zo’n zestig studenten vier lezingen.‘s Middags werd er achter op het TU/e-terrein, bij de Koepel, door een dertigtal studenten stevig aangepakt: aan hen de taak om vier prototypes van shelters zo snel mogelijk in elkaar te zetten.

Volgens Kasper Straathof, lid van de commissie die de dag organiseerde, was dat nog niet zo eenvoudig en kostte het bij elkaar dik twee uur voordat de noodvoorzieningen overeind stonden. Een model van ontwerper Vinay Gupta, dat er uitziet als een van kartonnen platen gemaakte bedoeïenentent, stond volgens Straathof het snelst: in twee minuten tijd. Bij de andere modellen ontstonden meer problemen, onder meer door de omvang van de platen en de stugheid van het materiaal. Straathof: “Maar het zijn dan ook prototypes die nog verder verbeterd moeten worden. Deze modellen, die gemaakt zijn van stevige kartonnen platen met een coating, zijn wel veel duurzamer dan een tent. Die heeft een gemiddelde levensduur van drie maanden, deze shelters blijven wel een jaar goed. Ook is hierbij voor mensen de drempel vaak lager om er gebruik van te maken.”

De dag heeft volgens Straathof niets te maken met het ‘vluchtelingenkamp’ dat medio oktober door eerstejaars van Bouwkunde werd opgezet voor Vertigo. “Bij dat evenement, het zogeheten P-spektakel, moesten de eerstejaars zelf iets in elkaar zetten met behulp van palen, doek en touw. Wat we hier doen, is echt sheltering voor gevorderden.” (HK)