Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Campus speelveld Puzzle Hunt
26 november 2009 - De TU/e-campus is vanaf 10 december het speelveld voor Puzzle Hunt; een reeks van twintig cryptische raadsels die uiteindelijk leidt naar een plek op het TU/e-terrein waar een voorwerp is verstopt. Met de puzzeltocht zijn fraaie prijzen te winnen.

Puzzle Hunt is bedacht door ir. Angelo Wentzler en ir. Remko van der Vossen, twee alumni van de TU/e. Ze hebben het spel afgekeken van het Massachusetts Institute of Technology in de Verenigde Staten waar sinds begin jaren tachtig van de vorige eeuw de zogenoemde Mystery Hunt plaatsvindt. “Dat begon ooit als een vragenlijst op een prikbord en is intussen uitgegroeid tot een ware hype”, aldus Wentzler.

Hoeveel deelnemers hun variant gaat trekken, is voor hem onvoorspelbaar. Hij heeft samen met Van der Vossen twee maanden gesleuteld aan de puzzel, die op donderdag 10 december in Cursor wordt gepubliceerd. “Het is een race tegen de klok. De vroege vogels die als eersten het weekblad van de universiteit in handen krijgen, hebben al meteen een voorsprong.”

Over de inhoud van de puzzel wil hij niet te veel prijsgeven. “Door internet zijn veel raadsels en vragen tegenwoordig eenvoudig op te zoeken. Dat was het grote probleem bij het samenstellen van de puzzel. We hebben daarom erg goed moeten zoeken naar opgaven die niet achter de computer zijn op te lossen.”

Om zeker van hun zaak te zijn, schakelde het tweetal een testteam in. De eerste keer was het met Google iedere keer raak. Nu zijn alle raadsels ‘waterdicht’ door visuele hersenkrakers te gebruiken. “Het leuke aan Puzzle Hunt is dat je de hort op moet. De antwoorden zijn verspreid over het TU/e-terrein te vinden. De afbeeldingen zijn een soort minipuzzels op zich. Als je het juiste antwoord vindt, levert dat een woord op. Alle twintig opdrachten vormen samen een laatste puzzel die verwijst naar de plek waar we een voorwerp hebben verstopt.”

Bij MIT gaat het telkens om een munt waarnaar gezocht moet worden. “Maar daar lopen van die gekken rond met metaaldetectors. Dat willen we niet, daarom dubben we nog over het voorwerp”, vertelt Wentzler.

Volgens alumnus Angelo Wentzler gaat het om een ‘eerlijke puzzel zonder flauwe trucjes’. Maar het oplossen ervan is voor iemand alleen bijna onmogelijk. “Je hebt specifieke kennis nodig. Als je toevallig geen ervaring op een bepaald gebied hebt, wordt het een taaie kluif.” De puzzelmaker adviseert iedereen daarom om in teamverband te werken, met zoveel mogelijk disciplines van diverse faculteiten. De brandweer van de TU/e is ermee akkoord gegaan dat puzzelaars ook in de avonduren en het weekeinde over de campus struinen op zoek naar antwoorden. Het spel is uit zodra het voorwerp is gevonden.

Promotie
Van der Vossen en Wentzler studeerden Technische Informatica en werken tegenwoordig voor ASML. Ze leerden elkaar vooral goed kennen via studentencomputerclub STACK. Als ‘reünisten’ zijn ze nog steeds nauw verwant met de studentenvereniging. “Het zou mooi zijn als de TU/e met iets ludieks wordt geassocieerd, zoals Oxford en Cambridge in één adem worden genoemd met hun jaarlijkse roeiwedstrijd. Wij zien STACK als de club die zoiets kan leveren. Het is natuurlijk van de gekke dat een computerclub van een technische universiteit zich tot nu toe nauwelijks als zodanig heeft geprofileerd. Maar het zit er wel in, want er lopen bij STACK genoeg creatieve denkers rond. We hebben al eerder gestunt met de Introradio en nu volgt hopelijk de Puzzle Hunt.”

Wentzler erkent dat je wel een ‘kronkel’ moet hebben om puzzels te maken. “Het is mijn manier om creatief te zijn.” (FvO) /.