Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Natuurkunde grote winnaar Vidi’s
26 november 2009 - Aan de TU/e-faculteit Technische Natuurkunde hebben dit jaar drie onderzoekers een Vidi-subsidie van acht euroton binnengehaald. Daarmee overtreft de faculteit de score van de hele universiteit vorig jaar, toen slechts twee Eindhovense onderzoekers deze persoonsgebonden subsidie kregen. In totaal ontvangen vijf Eindhovense onderzoekers dit jaar een Vidi van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

De gelukkige natuurkundigen zijn dr.ir. Arno Smets (Plasma & Materials Processing), die zonnecellen efficiënter en goedkoper wil maken door dunne laagjes materiaal met silicium- en metalen nanodeeltjes te gebruiken, dr. Jens Harting (Mesoscopic Transport Phenomena), die onderzoek doet naar suspensies zoals bloed en verf om ziekten en industriële processen beter te begrijpen, en dr. Folkert Boersma (gepromoveerd aan de TU/e en nu werkzaam bij het KNMI), die onderzoek doet naar het sterke broeikasgas ozon.

KNMI-onderzoeker Boersma is van plan om in samenwerking met prof.dr.ir. Gert-Jan van Heijst (Vortex Dynamics and Turbulence) en deeltijdhoogleraar prof.dr. Hennie Kelder (eveneens verbonden aan het KNMI) een onderzoeksgroep op te zetten, om zo de expertise van de TU/e en het KNMI te combineren. Hij blijft gewoon in dienst van het KNMI, maar zal een deel van zijn werkzaamheden in Eindhoven gaan verrichten. Met wereldwijde satellietmetingen wil Boersma nagaan hoezeer veranderingen in luchtvervuiling leiden tot meer ozon en een versterkt broeikaseffect. “Bij het KNMI hebben we al veel ervaring met satellietmetingen, maar ik geloof dat ook de academische inbreng van de TU/e iets kan toevoegen aan het onderzoek.”

Behalve de drie Vidi’s voor Technische Natuurkunde zijn er ook Vidi’s voor de faculteiten Werktuigbouwkunde en Electrical Engineering. Dr.ir. Massimo Mischi (Signal Processing Systems, EE) zal zijn subsidie gebruiken om een nieuwe afbeeldingsmethode te ontwikkelen, gebaseerd op contrastverhogende echografie, waarmee prostaatkanker al in een vroeg stadium kan worden ontdekt. De vijfde Eindhovense Vidi-winnaar is dr.ir. Jeroen van Oijen (Combustion Technology, W). Hij gaat aan de slag met MILD, een schone manier om duurzame brandstoffen om te zetten in energie. Van Oijen kreeg eerder al een Veni-subsidie, het kleine broertje van de Vidi.

In totaal werden door NWO 89 Vidi-subsidies van achthonderdduizend euro toegekend (een verhoging van twee ton ten opzichte van voorgaande jaren), bedoeld om in vijf jaar een onderzoeksgroep op te bouwen. (TJ)/.