Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
ID-studenten in de prijzen bij BRAINS 2009
26 november 2009 - De drie prijswinnaars van de BRAINS Award 2009, dit jaar ingesteld door de gemeente Eindhoven, zijn TU/e- studenten Industrial Design. Op 19 november overreikte wethouder Erik van Merrienboer (Economische Zaken) de drie hun prijs.

De hoofdprijs van de BRAINS Award ter waarde van 6500 euro was voor ID-studente Celine de Waal Malefijt. Haar inzending ‘Transit Mantra’ bestaat uit bollen met sensoren die oplichten en geluid produceren wanneer ze beweging detecteren. De ‘Transit Mantra’ is ontworpen voor donkere tunnels zoals de Fellenoord-tunnel. “De verlichte tunnel draagt bij aan het gevoel van veiligheid. Wij verwachten dat de uitvoering van dit idee vrij eenvoudig te realiseren is”, aldus het juryrapport. De Waal Malefijt gaat het geld investeren in de uitwerking van het product en in haar ontwerpbureau.

De Prijs voor Duurzaamheid, een geldprijs van vijfduizend euro die werd toegekend door de gemeenteraad, gaat naar Jordy Wubbels (ID) met zijn Licht-Sticker: een sticker met zonnecellen die op de fiets geplakt kan worden en oplicht in het donker, ter vervanging van een door een dynamo aangedreven fietslamp.

De Prijs voor Leefbaarheid, ook vijfduizend euro, is voor Kati Brock, Ruud Görtz, Rik Hermans en Josien van Rijswijk (ID) met hun ‘Visualizing Sound’. Ze ontwikkelden bierglazen die door van kleur te veranderen, waarschuwen voor te harde muziek.

De Publieksprijs, een cheque van 2500 euro, ging naar Rocco Verdult, alumnus van de Design Academy, voor zijn ‘Tijdelijke Ontmoetingsplekken’ die moeten bijdragen aan de ‘verspontanisering’ van Eindhoven. (RS)/.