Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
WO-technici komen moeizaam aan baan
26 november 2009 - Afgestudeerde academici met een technische achtergrond komen de komende vier jaar minder gemakkelijk aan de bak. Voor de meeste bèta’s zijn de arbeidsperspectieven matig. Twee jaar geleden waren de vooruitzichten nog goed.

Dit blijkt uit de tweejaarlijkse arbeidsprognose voor schoolverlaters van ROA, een researchcentrum verbonden aan de Universiteit Maastricht. De zwaarste klappen krijgen wo-studenten uit de richtingen bouwkunde (van ‘goed’ naar ‘matig’), informatica (ook van ‘goed’ naar ‘matig’) en civiele techniek (van ‘zeer goed’ naar ‘redelijk’). Ook voor wiskundigen en natuurkundigen zijn de arbeidskansen geslonken naar ‘matig’.

De verminderde vooruitzichten van academici hebben een simpele reden: er zijn tegenwoordig veel meer academici. Het aantal studenten is jaar na jaar toegenomen. Tel daar de crisis bij op en het wordt duidelijk: de komende jaren zullen er naar verwachting minder vacatures zijn dan universitaire afgestudeerden. Voor jonge alumni met een wo-diploma Werktuigbouwkunde zijn de vooruitzichten overigens wel goed. Dit komt omdat er een fors aantal werktuigbouwkundigen met pensioen gaat.

Volgens prof.dr.ir. Jan Friso Groote, opleidingsdirecteur aan de TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica, blijft de markt voor informaticastudenten juist uitstekend. “Je ziet dat er in deze markt al jaren een gigantisch tekort is. Bovendien zijn er in de informatica veel mensen werkzaam zonder informaticaopleiding. Die worden als eersten getroffen. Goed opgeleide informatici hoeven zich geen zorgen te maken. Brancheorganisatie ICT-Office heeft berekend dat er in 2012 zo’n twaalfduizend hoogopgeleide informatici nodig zijn. Hbo en wo leveren samen per jaar nog geen fractie hiervan af.”

Volgens de onderzoekers komen ook afgestudeerde juristen en economen moeizaam aan een baan de komende jaren. Alleen medici en gezondheidswetenschappers gaan erop vooruit. Hun perspectief verandert van ‘redelijk’ in ‘goed’ (geneeskunde en diergeneeskunde) of van ‘goed’ in ‘zeer goed’ (tandartsen en farmaceuten). Onder hbo’ers hakt de crisis er minder hard in. Oorzaak is de grotere uitstroom van ouderen uit hbo-banen. (TA)/.