Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Alumnus EE wint Young Investigator Award

26 november 2009 - Dr.ir. Sander Jansen, in 2006 cum laude gepromoveerd aan de TU/e-faculteit Electrical Engineering, krijgt de Young Investigator Award van de IEEE Photonics Society, één van de grootste organisaties op het gebied van optische communicatie. Jansen krijgt de prijs, duizend dollar en een oorkonde, in maart uitgereikt tijdens een conferentie in San Diego. Hij krijgt de prijs voor zijn pionierswerk op het gebied van zogeheten optische OFDM-systemen, een techniek om digitale informatie te spreiden over verschillende kanalen. Met ODFM (Orthogonal Frequency Division Multiplexing) kan veel meer informatie worden verstuurd, hoognodig met de komst van breedband-hongerige applicaties zoals YouTube, Skype en Video-on Demand. Daarbij is ODFM zeer geschikt voor draadloze toepassingen.Jansen studeerde aan de TU/e en voerde zijn promotieonderzoek uit bij Nokia-Siemens Networks in München, waar hij inmiddels als projectleider werkt. De capaciteitsgroep Electro-optical Communications van de TU/e heeft nauwe banden met Nokia-Siemens Networks; diverse Eindhovense promovendi voerden hun promotieonderzoek al in München uit. (TJ)