Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Helsinki kaapt designtitel voor neus Eindhoven weg
26 november 2009 - Helsinki en niet Eindhoven is in 2012 World Design Capital. Dat is gisterochtend, woensdag 25 november, bekendgemaakt in Singapore tijdens het congres van de International Council of Societies of Industrial Design.

De toekenning is een domper voor Eindhoven, maar zal geen afbreuk doen aan de ambities van de stad om design in te zetten voor sociale, maatschappelijke en economische ontwikkelingen in de gemeente. Dat zegt prof.dr.ir. Jeu Schouten, decaan van de TU/e-faculteit Industrial Design. Hij was op de bijeen-komst aanwezig met een kleine delegatie uit Nederland.

Volgens Schouten gaf de lange designgeschiedenis van Helsinki de doorslag. “Het is door die hele stad zichtbaar en in de sociale context duidelijk voelbaar. Helsinki ademt design als toege-paste kunst. Daar moeten wij in Eindhoven ook aan gaan werken. Als je nu bijvoorbeeld via de Kennedylaan Eindhoven binnen-komt, zie je aan niets af dat er wordt gewerkt aan design en technologie.”

Toch is Schouten trots dat Eindhoven uit een groep van 47 steden wist door te dringen tot de finale. Zijn stad kon goede sier maken met iconen als de Design Academy, Philips Design, het Van Abbemuseum, de faculteit Industrial Design van de TU/e en de jaarlijks drukbezochte Dutch Design Week. “Maar het ging de jury niet zozeer om opleidingen of evenementen; het ging ze meer om de stad als geheel.”

Een ander voordeel is volgens de decaan het feit dat Helsinki, evenals zijn voorgangers Turijn (2008) en Seoul (2010), een Olympische stad is. Als het gaat om naamsbekendheid hebben zulke steden een voorsprong.

Samenwerken
Eindhoven heeft tijdens de titel-race met Helsinki afgesproken dat ze op designgebied intensiever gaan samenwerken. Er zijn tussen de opleidingen in beide steden al contacten, maar het streven is om daarin actiever te worden.

Dat de titel niet naar Eindhoven gaat, betekent volgens Schouten niet dat er een streep gaat door deze ambitie en de gemeentelijke budgetten. “Burgemeester Rob van Gijzel heeft duidelijk de ambitie uitgesproken om van Eindhoven een ‘living lab’ te maken, waar nieuwe ontwerpen en prototypes te zien zullen zijn in de openbare ruimte. Dat gaat gewoon door.” (FvO)/.