spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


“Natuurlijk moeten de banden ook weer niet te veel gaan plakken”
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

De banden van een raceauto moeten als het ware plakken tegen het asfalt. Met name de samenstelling van het rubber komt daarbij heel nauw. University Racing Eindhoven (URE) wil graag speciaal ontworpen autobanden voor zijn raceauto en schakelde afstudeerder Benny Luijsterburg in om onderzoek te doen naar het materiaal.

Formule 1-liefhebbers weten waarom de opwarmronde voor een race zo belangrijk is: zodra de banden warm zijn, wordt het rubber iets meer viskeus. Daardoor krijgen ze meer grip op de weg.

“Natuurlijk moeten de banden ook weer niet te veel gaan plakken”, zegt Luijsterburg, student Scheikundige Technologie. “Anders wordt het vermogen van de motor niet omgezet in snelheid. Er moet een goed evenwicht zijn tussen de grip en de rolweerstand van de banden. Ook slijtage speelt een rol, maar voor de raceband van URE is dit minder belangrijk.”

URE wil graag banden voor zijn raceauto waarbij dat evenwicht perfect is. Uit berekeningen blijkt dat de huidige, standaard racebanden niet optimaal zijn ontworpen. Vijf afstudeerders zullen zich de komende twee jaar inzetten voor op maat gemaakte banden. Luijsterburg bijt het spits af met zijn materiaalonderzoek.

“De eigenschappen van rubber kunnen worden verbeterd door hars toe te voegen”, vertelt hij. “Harsen kunnen worden gewonnen uit natuurlijke bronnen of uit olie. Het zijn korte polymeren die bestaan uit tien tot twintig monomeren. De broze, glasachtige polymeren worden pas bij ongeveer tachtig graden zacht en viskeus. Rubber is al zacht bij een veel lagere temperatuur.”

Luijsterburg maakt zelf mengsels van hars en rubber en test de mengsels in een machine die ze vervormt. Hij meet hoezeer het materiaal meegeeft. Het getal dat uit die metingen komt, zegt iets over de grip van het materiaal op de weg. “Tot nu toe blijkt dat de grip van het materiaal verbetert door het toevoegen van hars aan rubber.”

Luijsterburg doet zijn onderzoek in Enschede: deels bij bandenfabrikant Vredestein, deels aan de Universiteit Twente. Zijn kamer in Eindhoven zegde hij op. “In Twente zit een vakgroep rubbertechnologie”, legt de student uit. “Daar weten ze alles over banden.” De overstap naar Twente bevalt hem bepaald niet slecht. “Het verbreedt je blik. Twente heeft een mooie, groene campus en de man-vrouwverhouding is hier iets gunstiger dan in Eindhoven. De aanloop naar mijn afstudeerperiode heeft wat regelwerk opgeleverd, maar nu ik hier eenmaal zit, vind ik het echt fantastisch.”

Tekst: Enith Vlooswijk
Fotomontage: Rien Meulman


Heeft u tips voor deze serie; mail ze dan naar cursor@tue.nl .