Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Eerste terugkomdag voor jonge alumni
21 januari 2010 - Om de banden met recent afgestudeerde alumni aan te halen en ze te laten zien wat de TU/e ze nog te bieden heeft, vindt donderdag 28 januari de eerste Jong Alumnidag plaats. De dag wordt afgesloten met een andere première: de eerste uitreiking van de Marina van Damme Beurs voor de meest vooruitstrevende alumna van de TU/e.

De organisatie van beide evenementen ligt in handen van het Alumnibureau en met name over het aantal kandidaten dat heeft meegedongen naar de Marina van Damme Beurs van negenduizend euro, is men zeer verheugd. Maar liefst 63 vrouwelijke alumni hebben zich ervoor aangemeld of zijn voorgedragen. Het beursbedrag moet de winnares besteden aan een activiteit die bijdraagt aan de verrijking van haar carrière. Drs. Joost van den Brekel, medewerker van het Alumnibureau, zegt dat ook de organisatie verrast was door het hoge aantal inzendingen. “Kijkend naar Delft en Twente, waar oud-wetenschapster en topmanager Marina van Damme vergelijkbare prijzen in het leven heeft geroepen, is dit een hoog aantal. We hadden gerekend op 15 à 20 aanmeldingen, maar het werden er 63. Een derde daarvan is van zeer hoog niveau.”

Opkomst
Inmiddels is bekend uit welke drie kandidaten een jury volgende week de eerste winnaar van de beurs kiest. Dat zijn ir. Marte Guldemond, die in 2007 afstudeerde bij Technische Bedrijfskunde, ir. Maria Cristina Onete, in 2008 afgestudeerd bij Industrial and Applied Mathematics, en ir. Jannie Wijnen, die vijf jaar terug afstudeerde bij Biomedische Technologie.

Voor de Jong Alumnidag, een mix van lezingen, workshops en een informatiemarkt die voorafgaat aan de uitreiking van de beurs, valt het aantal inschrijvingen wat tegen. “We hadden gerekend op een opkomst van tussen de 100 à 200 alumni”, aldus Van den Brekel, “maar de teller staat pas op 56. Alumni zijn in principe wel enthousiast om zo’n dag te bezoeken, maar ze willen er geen werkdag voor opofferen. Dat hadden we ons niet direct gerealiseerd toen we het evenement opzetten, maar in de toekomst is het beter om zo’n dag te verplaatsen naar de avond, vanaf vijf uur, of naar het weekend. (HK)/.

Op de site van het Alumnibureau is onder het kopje Jong Alumnidag 2010 meer informatie te vinden over de dag. Inschrijven kan nog tot en met 27 januari via Alumninet.