Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Student wil meer bijverdienen

21 januari 2010 - Het gemiddelde brutoloon voor bijbaantjes is na een daling in de afgelopen jaren voor het eerst weer gestegen. Universitaire studenten verdienden in 2009 gemiddeld 9,25 euro per uur, terwijl hbo-studenten genoegen namen met 9,02 euro bruto. Dat blijkt uit de jaarlijkse Bijbanen Monitor van vacaturesite bijbanen.nl, waarvoor 2.289 scholieren en studenten werden ondervraagd. De 343 deelnemende wo-studenten staken gemiddeld bijna tien uur in hun bijbaan, maar willen het liefst 24 uur per week werken. De 732 hbo’ers zouden bijna dertig uur per week willen bijverdienen; meer dan twee keer zo lang als ze in 2009 deden (ruim 14 uur). Gevraagd naar hun toekomstbeeld gaf 54 procent van de scholieren en studenten aan een baan te ambiëren waaraan ze plezier beleven. Bijna twaalf procent vindt een hoog salaris belangrijker. (HOP)