Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Presentatie TU/e-raceauto’s voor seizoen 2010
Achterwielsturing corrigeert slip bij TU/e-racewagens
21 januari 2010 - Met een gelikte presentatie toonde het team van University Racing Eindhoven het ontwerp van de twee racewagens waarmee het gaat deelnemen aan de Formula Studentcompetitie 2010. Dat gebeurde voor groot publiek op dinsdag 19 januari in de Blauwe Zaal van het Auditorium. Voor deelname aan de Electric competition bouwen ze de conventionele auto van vorig jaar om.
Foto’s: Rien Meulman

Een 600 cc motor van een Suzuki motorfiets met 95 pk vermogen, een chassis en velgen van koolstofvezel, veertig sensoren die op hoge snelheid tegelijk metingen kunnen verrichten; het is een zeer speciale wagen. Het URE-team gaat er in juli mee racen in Groot Brittannië, een maand later gaan ze naar Duitsland en voor het eerst zullen ze ook meedoen aan de wedstrijd in Oostenrijk.

Vanwege de toenemende vraag vanuit de automotive industrie is dit jaar een nieuwe klasse aan de Student Formula toegevoegd: de Electric competition. URE is er ook van overtuigd dat in de autosport de elektrische motor de toekomst heeft en maakt dit jaar de URE05 daarvoor geschikt. Operationeel en financieel manager Joni Driessen vertelt over de batterij en de controllers op het gaspedaal. En dat er is gekozen voor achterwielsturing. “Hiermee kun je de overstuursituatie, wel bekend van achtervolgingsscènes in actiefilms, corrigeren.”

De ontwerpen liggen nu bij de sponsoren. Een daarvan, TNO, bood tijdens de presentatie zijn bijdrage aan: een 3D-geprint inlaatspruitstuk. Wanneer dat goed ingebouwd is en de wagens klaar zijn, gaan de studenten trainen op een parkeerplaats in Ommel.

De competitie bestaat uit een design judging (ontwerp en businessplan en budgetverantwoording) en een dynamic event. Dan mogen de studenten de acceleratie, het bochtengedrag en het uithoudingsvermogen van de wagens demonstreren. Het is nog niet bekend wie de coureurs zijn. (NS)/.