Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Verkeersoverlast bij slagbomen TU/e-campus door groene golf
21 januari 2010 - De gemeente Eindhoven gaat op korte termijn kijken naar een oplossing voor de verkeersdrukte bij de uitgang van het universiteitsterrein aan De Zaale. Bij de slagbomen staan momenteel vooral aan het eind van de dag lange rijen wachtende auto’s. Oorzaak zijn de stoplichten op de randweg die sinds een paar weken aanzienlijk korter op groen staan.

Op een deel van de Eindhovense randweg, waaronder ten oosten van de TU/e-campus, werd vlak voor de feestdagen een groene golf ingesteld. Dit betekent dat automobilisten op de weg kunnen doorrijden zonder te hoeven stoppen voor verkeerslichten, dit met het oog op een vlottere en vooral veiligere verkeersdoorstroming. De groene golf, nu onder meer actief tussen de Berenkuil en de Kennedylaan, wordt komend en volgend jaar uitgebreid naar andere delen van de randweg.

Gevolg van de groene golf is dat de stoplichten aan de oostkant van het universiteitsterrein sindsdien aanzienlijk korter op groen staan. In circa tien seconden kunnen nu steeds hooguit drie, vier bestuurders de campus afrijden, met vooral tussen vier en zes ’s middags lange rijen auto’s en frustratie bij de bestuurders tot gevolg.

De gemeente onderkent het probleem en neemt de hele verkeersafwikkeling begin februari opnieuw onder de loep. Onder meer alle zogeheten groenpunten worden dan opnieuw bekeken en op basis hiervan wordt een en ander zo nodig bijgesteld. Dat de afstemming op de kruising van de randweg met De Zaale en de Javalaan nog verre van ideaal is, is volgens gemeentelijk ‘verkeersbeheerser’ Leon van den Biggelaar helder. Hij verwacht dat de verkeerslichten medio februari, nog voor carnaval, anders worden afgesteld. (MvdV)/.