Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Problemen OV-chipkaart niet alleen technisch van aard
Wat betekent ‘ophalen’ bij OV-chipkaart?
21 januari 2010 - Twee sandwichbordendragers kwamen op dinsdag 19 januari naar de campus om voorlichting te geven bij de problemen die studenten ondervinden bij het activeren van de OV-chipkaart. De problemen zijn volgens hen niet alleen technisch van aard. Ook de communicatie laat te wensen over.

De samenwerkende openbaar vervoersbedrijven proberen de problemen bij de invoering van de OV chip kaart aan te pakken door op 27 plekken in Nederland voorlichters in te zetten. Voor 1 februari moeten studenten hun OV-chipkaart namelijk geactiveerd hebben.

Silvana Acquoy uit Scheveningen en Ilja Spierings uit Utrecht lopen rond om studenten aan te sporen hun reiskaart te activeren. Ze krijgen veel vragen die met wat beter gebruik van bepaalde woorden niet nodig waren geweest. Voor buik en rug dragen ze sandwichborden. Daarop staat: Hé student, ben je al opgeladen? “De woorden ophalen, opladen en activeren worden door elkaar gebruikt”, zegt Acquoy. “Bij ophalen denkt een student misschien dat ie de kaart bij een postkantoor zou moeten ophalen, maar de organisatie wil dat je hem activeert.” Het is precies een van de problemen die premasterstudent IE&IS Willem Dalinghaus tegenkwam. De kaart was hem al toegestuurd en hij vroeg zich af waar het over ging. Het betekent dus dat hij hem moet activeren. Nu merkt hij dat hij niet kan zien of hij in het weekend nog 40% korting krijgt. “De oplaadpaal in het Hoofdgebouw zegt van wel, internet zegt van niet.” Het is een nieuwe vraag voor de voorlichters. De meest voorkomende problemen zijn dat studenten geen kaart hebben ontvangen, dat het activeren niet lukt, dat er een verkeerd reisproduct op zit. “Ook al zo’n vervelend woord”, zegt Spierings. “Ze bedoelen er de weekkaart, de weekendkaart, het abonnement of de kortingskaart mee, maar een student denkt al gauw dat de pas zelf het reisproduct is.”

De voorlichters vinden het niet eerlijk dat de vervoersbedrijven het probleem bij de studenten neerleggen. “Wanneer ze bellen naar de studenteninfolijn kost dat tien extra centen per minuut. Daarbij staan ze vaak een half uur in de wacht en dan komt het nog voor dat de infolijn geen antwoord heeft. Naast financiële nadelen geeft de klungelige invoering ook een hoop onzekerheid. Dat had niet nodig hoeven zijn bij een betere campagne”, vindt Spierings. (NS)/.