Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Nieuwe deeltijdhoogleraar voor analyse medische beelden
21 januari 2010 - De faculteit Biomedische Technologie heeft dr.ir. Marcel Breeuwer aangesteld als deeltijdhoogleraar in de vakgroep Biomedische Beeldanalyse. Breeuwer leidt bij Philips Healthcare een team dat zich bezighoudt met medische afbeeldingstechnieken.

Volgens Bart ter Haar Romenij, leider van de vakgroep Biomedische Beeldanalyse, is Breeuwer een zwaargewicht in het onderzoek naar de analyse van beelden van het cardiovasculaire systeem (hart- en vaatstelsel). De nieuwe deeltijdhoogleraar houdt zich bij Philips al sinds 1985 bezig met de verwerking van audio, video en medische afbeeldingen. In 1996 verhuisde hij naar Philips Healthcare in Best, waar Ter Haar Romenij al jaren mee samenwerkt.

“We zitten nu ook middenin een gezamenlijk project. We ontwikkelen software waarmee je op niet-invasieve wijze kunt zien welk deel van het hart is aangetast door een hartinfarct. Dat doen we door MRI-beelden van het kloppende hart te analyseren; het deel van het weefsel dat is beschadigd door het infarct kun je herkennen doordat het niet samentrekt. Die informatie proberen we op zo’n manier aan de arts presenteren dat die ermee een diagnose kan stellen.” Ter Haar Romenij en Breeuwer -die voor vier jaar een aanstelling heeft gekregen voor een dag per week- zijn ook in overleg over de gezamenlijke begeleiding van afstudeerstudenten en promovendi die (een deel van) hun onderzoek bij Philips Healthcare zullen uitvoeren.

Breeuwer volgt prof.dr.ir. Frans Gerritsen op, die de leerstoel Beeldanalyse Algoritmiek en Klinische Applicaties voor de maximale termijn van acht jaar heeft bekleed. (TJ)/.