Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Geen kampioenstitel NSK Sprint voor schaatsers Isis

22 januari 2009 - Op het Nederlands Studenten Kampioenschap Sprint 2010 dat donderdag 21 januari is verreden op de ijsbaan van Eindhoven, zijn Isis-leden Kristel van de Westelaken en Juliën van Velthoven respectievelijk als derde en vijfde geëindigd. De snelste mannelijk student op de schaats komt van TU Delft (Marco Lubbers) en de snelst sprintende vrouw studeert aan de Hogeschool van Amsterdam (Manouk van Tol).

x1_s.jpg
Het NSK Sprint 2010 in Eindhoven. Foto Bart van Overbeeke.

Het officiële studentenkampioenschap bestaat uit twee ritten van 500 meter en een van 1000 meter. De deelname met slechts 41 studenten viel wat tegen. Niet alleen in Eindhoven was het tentamenweek en ook waren er afmeldingen wegens ziekte. Verder liep het toernooi gesmeerd. Er was slechts een valpartij en die leverde alleen een pijnlijke enkel op.

In het totaalklassement van de heren won Marco Lubbers met 113.995 seconden. Hij bleek zeven seconden sneller dan TU/e student Juliën van Velthoven. Bij de dames won Manouk van Tol (128.735) met een voorsprong van drie seconden op TU/er Kristel van Westelaken.

Een van de Isis-deelnemers was Sandra Kouijzer, die in ieder geval een prachtige naam bezit voor een schaatsster. De zesdejaars studente Scheikundige Technologie traint drie maal in de week. Eigenlijk is zij meer een allrounder en is ze net ziek geweest, maar dit kampioenschap had ze niet willen missen. “Het is goed georganiseerd en zo bijzonder omdat er tegelijkertijd heel goede schaatsers meedoen en studenten die voor de lol schaatsen.” Ze vindt het leuk dat ze hier andere tegenstanders tegenkomt dan die ze al kent van de KNSB-wedstrijden in de weekends. Kouijzer werd twaalfde. Volgend jaar zal ze weer meedoen, na het afstuderen is dat namelijk nog een jaar mogelijk.

Er wordt wel gezegd dat je voor echt snelle tijden in Thialf of in Enschede moet gaan schaatsen. Maar scheidsrechter Hans Bleeker vindt de baan van IJsportcentrum Eindhoven heus niet slecht. “Hier wordt heel hard geschaatst. Er werd op de 1000 meter een tijd van 1:14 geklokt (Lubbers- red). Met 1:10 hoor je al bij de wereldtop.” (NS)