spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Vuurdoop voor ambitieus Ehvent

18 maart 2010 - De eerste editie van Ehvent moet nog plaatsvinden, maar de ambities van de organisatie liegen er bij voorbaat niet om. Als de vuurdoop op 16 en 17 april in het Beursgebouw aanslaat, moet het indoor popfestival binnen een paar jaar uitgroeien tot een evenement voor zo’n 35.000 bezoekers.

De Golden Earring, Lucie Silvas, Het Goede Doel, Van Dik Hout, Lisa Lois en Miss Montreal (op vrijdag) en Rowwen Hèze, Gordon, René Froger, Jeroen van der Boom, BZB, Belle Perez, Slagerij van Kampen, René Schuurmans, Wolter Kroes, Pater Moeskroen, Thomas Berge en Peter Koelewijn & The Rockets (op zaterdag) - de line-up van de eerste editie van het popfestival is niet mals.

Hetzelfde geldt voor de ambities van de organiserende stichting Indoor Festival Eindhoven, dat Ehvent binnen een paar jaar hoopt te laten uitgroeien tot een evenement voor zo’n 35.000 bezoekers. Initiatiefnemer Barry Dekkers ziet een gat in de muziekmarkt: “Er is best veel te doen in Eindhoven, vooral in de dancescene en in de alternatieve hoek. Maar voor het ‘doorsnee’ publiek wordt er, met uitzondering van de stadionconcerten van Guus Meeuwis, maar weinig georganiseerd.”

Veel evenementen in de stad gaan volgens hem bovendien ten onder vanwege het outdoor-karakter, waarbij slecht weer niet zelden roet in het eten gooit. Ehvent is indoor en wil dat, ook bij de beoogde groei, vooral blijven. “In dat geval zullen we het programma gaan verdelen over podia op verschillende locaties”, aldus Dekkers.

Piano’s
Maar, zo benadrukt de voorzitter van het stichtingsbestuur: “Eerst eens zien hoe het in april gaat lopen”. Op het gebied van marketing wordt in elk geval alles uit de kast gehaald om het Beursgebouw twee dagen tot de nok toe te vullen. Zo is Ehvent te vinden op Facebook, Hyves en Twitter, zijn er acties in samenwerking met onder meer radiozender 100% NL en zette de organisatie, bij wijze van publiciteitsstunt, zes gekleurde piano’s neer in de Eindhovense binnenstad om passanten uit te nodigen voor een spontane muzikale sessie.

Wat begon als een bescheiden eerste idee ‘onder het genot van een drankje’ is uitgegroeid tot een evenement van formaat. Dit mede dankzij een grote sponsor met vertrouwen in het initiatief én dankzij Dekkers’ connecties in de muziekwereld, onder meer opgebouwd tijdens zijn werkzaamheden voor het Harlekyn Festival. Dit festival in Maarheeze, goed voor zo’n tienduizend bezoekers per editie, ging in 2004 ter ziele. “In een dorp als Maarheeze is het lastig om zo’n evenement overeind te houden. In de stad heb je wat dat betreft toch meer mogelijkheden.”

Vertrouwen
Met de eerste editie van Ehvent mikt de organisatie op twee keer 8.500 bezoekers van 16 tot 66 jaar. De geboekte artiesten spelen vrijwel allemaal een volledige set van een uur tot anderhalf uur, de meesten met een live band. Vrijdag staat vooral in het teken van de (neder)rock, op zaterdag overheerst de Nederlandse feestmuziek. Dekkers is onder meer erg in zijn sas met de komst van de Golden Earring op vrijdag: “Ze doen in heel 2010 maar acht optredens; geweldig dat ze blijkbaar vertrouwen in ons hebben en voor ons kiezen”. (MvdV)/.

Voor meer informatie, het volledige programma en kaarten (34,50 euro voor de vrijdag, 38,50 euro voor zaterdag): www.ehvent.nl.

 

Kaarten winnen

Cursor mag drie sets van twee kaarten weggeven voor Ehvent. Kans maken? Stuur een mailtje met je naam, telefoonnummer en e-mailadres plus de dag van je voorkeur naar m.j.c.v.d.ven@tue.nl; de eerste drie mailers winnen de kaarten en krijgen hierover zo snel mogelijk bericht.