spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
De TU/e in 2020
Waar staat de TU/e in 2020, in de regio, nationaal en internationaal? Wekelijks geeft iemand van binnen of buiten de universiteit zijn of haar visie.

De TU/e is in 2020 qua studentenaantallen meer dan verdubbeld, terwijl er niet meer gebouwen zijn bijgekomen. Dat is mogelijk vanwege het Nieuwe Werken, dat door de TU/e op een slimme manier is doorvertaald naar het Nieuwe Studeren. Docenten en studenten communiceren met elkaar via 3D-virtuele collegezalen. Websites bestaan niet meer, de tweedimensionale webpagina’s zijn vervangen door 3D-omgevingen die lijken op Second Life. Van elke student bestaat er een avatar, die alleen met een soort Digid-code te activeren is. De avatar is een getrouwe afspiegeling van de werkelijkheid en wordt verder beveiligd door een irisscan en digitale vingerafdruk. Elke student krijgt bij zijn inschrijving een digitaal jasje dat wireless wordt aangesloten op een pc, waardoor zijn bewegingen en die van de avatar volstrekt overeenkomen.

Door dit concept stijgt het aantal internationale studenten van de TU/e explosief. Colleges volgen en tentamineren is niet langer plaatsgebonden. De TU/e heeft met afstand de groenste colleges van alle universiteiten, omdat niemand meer hoeft te reizen. Tweejarige masteropleidingen bestaan uit een digitaal jaar en een jaar aan de TU/e. Aangezien het aantal studenten van de TU/e enorm stijgt en de internationale studenten voor dat ene jaar naar Eindhoven komen, krijgt Eindhoven de allure van een internationale studentenstad.

Microsoft heeft door deze ontwikkelingen zijn oog laten vallen op Eindhoven en gebruikt het winkelcentrum van Eindhoven voor technieken op het gebied van augmented reality, waardoor iedereen in staat is met een avatar virtueel te winkelen.

De TU/e is trendsettend met deze nieuwe onderwijsontwikkeling. Vele universiteiten volgen dit concept. Gelukkig heeft de TU/e licenties en patenten goed geregeld en heeft de universiteit binnen de kortste keren meer geld dan MIT en Harvard bij elkaar.

Apple en Philips richten een nieuw bedrijf op dat het concept, een combinatie van diensten, software en hardware, vermarkt onder scholen en universiteiten over de hele wereld. Het nieuwe bedrijf heet OneByte, een allusie op de pay-off ‘Just one byte away from digital paradise’, wat weer een verwijzing is naar het Apple-logo. Het bedrijf vestigt zich in Eindhoven.

Het nieuwe onderwijsconcept maakt ook veel gebruik van cloudcomputing. Het succes wordt kortstondig verstoord door virusprogramma’s, die in die tijd niet meer zo heten, maar cloudbusters worden genoemd, naar een oud hitje van Kate Bush. Eindhovense beveiligingsexperts maken hiermee echter snel korte metten.

Fred Gaasendam,
informatiemanager Dienst ICT