spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
3 juni 2010 - Op De Zaale treffen we een bizarre kermisattractie met daarin (of eigenlijk daarop) twee werktuigbouwkundigen. Onderweg van A naar B.

De botsauto wordt bestuurd door Erwin Meinders (links) en Paul van Oorschot. Zij hebben het ding, dat de faculteit Werktuigbouwkunde aankocht, omgebouwd zodat het te gebruiken was bij de laatste Publieksdag van de TU/e. Sindsdien staat de ‘scootmobiel’ overwegend stil in het Automotivelab in W-laag. Maar sinds vorige week zien we hem ook af en toe onderweg. Vandaag toert ie van het lab naar Potentiaal. “Dat zijn toch geen loopafstanden meer,” zucht Meinders om aan te geven dat die honderd meter tussen A en B hem veel te ver zijn. Van Oorschot voegt toe dat er ook nog een heleboel materiaal meegenomen moet worden vandaag. “We zijn op weg voor een batterijtest bij Electrical Engineering. Niet van de accu van deze botsauto, maar een andere batterij voor een elektrische auto. We testen de veiligheid en deze brandblusser moet mee voor geval van nood.”

De mannen hebben de botsauto flink gepimpt. Er zitten nu richtingaanwijzers op, een noodstop en zelfs een radio. Op de kermis kreeg het wagentje energie via een stang die langs een net strijkt waar 110 volt gelijkstroom op staat. Inderdaad, waar de vonken vanaf vliegen. Op De Zaale rijdt de botsauto op twee accu’s van 12 volt boordspanning.

Voor wie dit thuis wil proberen, heeft Meinders een tip: “Op Marktplaats worden deze wagentjes gewoon aangeboden.” Maar nu moet moeten ze weer door, vanuit Potentiaal komt een telefoontje met de vraag waar ze blijven. (NS)