Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Rector prof.dr.ir. Hans van Duijn:
“TU/e moet niet het afvoerputje van Delft worden”
3 juni 2010 - De TU Delft heeft voor de opleidingen Industrieel Ontwerpen, Bouwkunde en Lucht- & Ruimtevaarttechniek een numerus fixus aangevraagd. Volgens de TUD is het een keuze tussen meer studenten of meer kwaliteit. Rector Hans van Duijn wil niet dat de TU/e door deze maatregel verwordt tot het afvoerputje van de TUD.

In Delft is bij Bouwkunde straks nog plaats voor 500 eerstejaars en bij Industrieel Ontwerpen voor 330. Als de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) van het ministerie van OCW akkoord gaat met de aanvraag, wordt de numerus fixus voor beide opleidingen in september 2011 ingevoerd. De selectie zal in het eerste jaar van invoering alleen centraal via gewogen loting plaatsvinden. Daarna willen Bouwkunde en Industrieel Ontwerpen overgaan op een combinatie van loting en decentrale selectie.

Rector Hans van Duijn zei maandag in de universiteitsraadsvergadering dat de TU/e en de Universiteit Twente hierdoor het risico lopen dat uitgelote studenten met mindere cijfers naar Eindhoven en Enschede gaan. Van Duijn: “We willen niet het afvoerputje van Delft worden. Ik ben daarover al in gesprek met Twente.” Ook is hij niet gelukkig dat Delft wil inkrimpen. “Delft moet blijven groeien, net als de TU/e dat wil. Aan de ingenieurs die wij afleveren, blijft Nederland veel behoefte houden.”

Prof.dr.ir. Aarnout Brombacher, decaan van Industrial Design, is niet bevreesd voor de toestroom van mindere studenten. “We waren hiervan al enige tijd op de hoogte. Ik verwacht dat er zo’n zeventig studenten straks niet in Delft terecht kunnen. Met mijn Delftse collega Cees de Bont ben ik al in gesprek over hoe we dit op een verstandige manier kunnen aanpakken. Onze opleidingsprofielen verschillen wezenlijk van elkaar. We gooien hier dan ook niet zomaar de deuren open, want we hebben er niets aan als veertig procent de studie al in het eerste jaar staakt.” Een groei van de instroom is volgens hem voor ID geen probleem.

Bij de faculteit Bouwkunde was nog niemand beschikbaar om een reactie te geven. In maart van dit jaar echter liet decaan prof.ir. Jan Westra in Cursor nog weten dat hij de toelating in het eerste jaar wil aanscherpen om uitval terug te dringen. “Dan praat je al gauw over systemen die politiek gevoelig liggen, zoals een numerus fixus”, zei Westra destijds. (HK)/.