Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Op zoek naar promovendi met de fotonische X-factor
3 juni 2010 - Voor het invullen van tien promotieplaatsen die vacant zijn bij het High Potential Research Program ‘An Ultralow-Power On-Chip Photonic Network’, bezochten zeven buitenlandse studenten deze week de TU/e. Vorig jaar kreeg dit onderzoeksprogramma van Technische Natuurkunde en Electrical Engineering van het College van Bestuur één miljoen euro. De zeven potentiële promovendi luisterden naar lezingen, kregen rondleidingen langs proefopstellingen en werden aan de tand gevoeld over hun wetenschappelijke prestaties en ambities. Ook bezochten ze het Sportcentrum en de binnenstad van Eindhoven.
Dr. Huub Ambrosius van Electrical Engineering leidt de buitenlandse bezoekers rond in de cleanroom in Spectrum. Foto: Bart van Overbeeke

Volgens prof.dr. Andrea Fiore van TN is er aan dit ‘Photonics PhD Event’ veel voorbereiding voorafgegaan. In postervorm werd een oproep gestuurd naar honderd natuurkunde- en honderd elektrotechniekfaculteiten in voornamelijk Europa en Azië. Uit ruim tweehonderd reacties bleven er uiteindelijk dertig over, waarna de betrokken hoogleraren acht mensen selecteerden om naar de TU/e te komen.

Fiore is tevreden over het verloop van het bezoek. “Voor zover we weten is het hier nog niet eerder op deze manier aangepakt. Het kost wel veel tijd en energie. De kosten voor reis- en verblijfkosten, rond de duizend euro per persoon, zijn te verwaarlozen als het een goede kandidaat oplevert. Over de faciliteiten en de ontvangst waren ze allemaal erg enthousiast. De stad Eindhoven viel duidelijk wat tegen. Ze vergelijken dat dan toch met Amsterdam. Maar we proberen ze ervan te overtuigen dat ze hier echt niet slecht zitten.” Een groot deel van de kandidaten zal een aanbod krijgen om in augustus te beginnen, vertelt Fiore. (HK)/.