Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-alumni winnen prijs voor nieuw stadshart Miami
3 juni 2010 - Met hun ontwerp voor een nieuw centrum van Miami hebben architecten en TU/e-alumni Theo Mathijssen en Willem Lucassen de tweede prijs gewonnen van de prestigieuze internationale prijsvraag Miami Civic Center. Naast ‘eeuwige roem’ en een geldbedrag levert dit een plek op de expositie van het American Institute of Architects in Miami op.

Matthijsen, die anderhalve dag in de week Bouwkundedocent is aan de TU/e, noemt de verkiezing uit 82 inzendingen uit 29 verschillende landen ‘fantastisch’. “Het was een bizarre opgave om een nieuw centrum in een bestaande wereldstad te ontwerpen. Wij hebben de Amerikaanse gridverkaveling opgepakt als vertrekpunt en binnen dit grid een fijnmazige verkaveling gemaakt met Europese pleintjes, binnenhoven, steegjes en parkjes.”

Miami heeft behoefte aan een nieuw centrum waar mensen kunnen samenkomen. Vanwege de snelle en enorme groei tot vijf miljoen inwoners is er nooit een natuurlijk stadscentrum gevormd. In de wedstrijdopgave werd gevraagd een centrum te ontwerpen met openbare functies als een stadhuis, een kathedraal en een museum. Matijssen en Lucassen van Reset Architectuur in ’s Hertogenbosch voegden er autovrije zones en meer woningen dan in de opgave voorgeschreven, aan toe.

De eerste prijs ging naar het Amerikaanse trio Patel, Dunn en Loper. (NS)/.

Zie www.arquitectum.com