Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Balkenende bestuurt liever land dan racewagen
3 juni 2010 - ‘CDA-top: nederlaag is onontkoombaar’ en ‘Dagen van Balkenende lijken geteld’ kopten de media gisteren. Maar wat kritische partijgenoten, politiek verslaggevers en peilingen ook beweren: de CDA-lijsttrekker knokt onvermoeibaar door, zo drukt hij radio-dj Edwin Evers op de vroege woensdagochtend opgewekt op het hart.
Foto’s: Bart van Overbeeke

Dat blijkt ook later op de woensdag, als hij in de uitpuilende Blauwe Zaal van het Auditorium van de TU/e enthousiast in gesprek gaat met studenten. Nederland als exportland, arbeidsparticipatie, innovatie, sociale zekerheid, pensioenen, hypotheekrenteaftrek en natuurlijk de studiefinanciering: in de Blauwe Zaal wordt er in een uur een scala aan thema’s doorheen gejast. Elke gelegenheid om in contact te komen met zijn gehoor, grijpt de premier aan. Welke student voor zijn studie in het buitenland is geweest, wil hij weten. “En wie van jullie heeft een eigen bedrijf?”

De boventoon is serieus, maar Balkenende weet de zaal ook regelmatig een bulderende lach te ontlokken. Zo wordt de net gearriveerde, dankzij zijn luide ringtone niet te missen RTL-verslaggever direct op zijn nummer gezet: “RTL is wel vaker een stoorzender. Maar niettemin: welkom namens de rector”. Ook zijn campagneleider Michael Sijbom, stuntelend met de afstandsbediening die Balkenende door zijn Powerpoint-presentatie moet loodsen, wordt niet ontzien.

Wat de verkiezingen op 9 juni ook gaan brengen, debatleider Lucas Asselbergs van Studium Generale biedt hoop: “Mocht het volgende week allemaal voorbij zijn, dan kunt u altijd nog aan de slag als cabaretier”. Maar als de raceliefhebber even later achter het stuur van de gloednieuwe elektrische wagen van het University Racing Eindhoven-team kruipt en hem wordt gevraagd wat hij nou liever bestuurt, Nederland of deze auto, twijfelt hij geen moment: “Nederland - en dit voor een lange periode.” (MvdV)