Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Starting Grant voor toponderzoeker stochastiek
3 juni 2010 - De European Research Council (ERC) heeft dr. Johan van Leeuwaarden een Starting Grant van een miljoen euro toegekend. Met de beurs kan de jonge toponderzoeker zijn project Critical Queues and Reflected Stochastic Processes (CritiQueue) opstarten. Het project gaat in 2010 van start en heeft een looptijd van vijf jaar.

Van Leeuwaarden werkt in de groep Stochastische Besliskunde aan de TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica en is research fellow van EURANDOM, het op de TU/e-campus gevestigde onderzoeksinstituut voor stochastiek. Met de beurs zal Van Leeuwaarden onderzoek doen naar wiskundige modellen die netwerken als het internet kunnen beschrijven. Hierbij richt hij zich specifiek op schalingslimieten voor kansmodellen van netwerken die onder extreem grote belasting opereren. De resultaten zullen inzicht verschaffen in het gedrag van het internet tijdens spitsuren. Waar nodig kan het internet worden aangepast om beter om te gaan met grote hoeveelheden dataverkeer.

Met de beurs kan Van Leeuwaarden zich volledig richten op het onderzoek en een promovendus en twee postdoctorale medewerkers aanstellen. Van Leeuwaarden: “Ik zie het als een geweldige stimulans en erkenning voor de stochastiek in Eindhoven. Het bevestigt opnieuw dat de sectie stochastiek en het instituut EURANDOM internationaal een vooraanstaande positie innemen.”

Twentse procestechnoloog
De Twentse procestechnoloog dr.ir. Niels Deen, die in september van dit jaar aan de slag gaat bij de TU/e-faculteit Scheikundige Technologie, heeft een Starting Grant van anderhalf miljoen euro toegewezen gekregen. Met deze persoonsgebonden subsidie kan Deen, die bij Scheikundige Technologie universitair hoofddocent wordt, een vliegende start maken in Eindhoven. Van het bedrag van anderhalf miljoen wil hij vier aio’s aanstellen. Daarnaast heeft hij ruim 265.000 euro aan budget beschikbaar voor de aanschaf van apparatuur, zoals hogesnelheidscamera's, experimentele opstellingen en een pc-cluster. (FvO/HK)/.