Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Europees geld voor hartkleponderzoek
3 juni 2010 - De TU/e neemt deel in een groot Europees project met als doel patiënten met een hartklepaandoening beter te kunnen behandelen. Het project, met de naam Lifevalve, omvat het opkweken van hartkleppen uit eigen weefsel en een nieuwe, niet-invasieve manier om de kleppen bij de patiënt te implanteren.

Voor het onderzoek gaat 1,7 miljoen euro naar de onderzoeksgroep Soft Tissue Biomechanics & Tissue Engineering van prof.dr.ir. Frank Baaijens. Daarnaast krijgt ook TU/e-spinoff QTIS/e ongeveer een miljoen. Dit uit de faculteit BMT voortgekomen bedrijfje zal assisteren bij het maken van de hartkleppen. Jaarlijks worden wereldwijd 200.000 hartkleppen geplaatst en bij een derde van de patiënten ontstaan binnen tien jaar weer problemen.

Het onderzoek is volgens Baaijens gericht op de klinische toepassing van technologie die is ontwikkeld door de TU/e in samenwerking met het universiteitsziekenhuis van Zürich. Het gaat om het met behulp van een katheter implanteren van opgekweekte hartkleppen. Het principe is inmiddels door de partners aangetoond en wordt binnenkort gepubliceerd in het Journal of the American College of Cardiology. Het project scoorde hoog bij de beoordeling: de tweede plaats van de ongeveer negentig ingediende voorstellen. De bedoeling is om binnen vijf jaar tot de eerste klinische toepassing van deze technologie te komen. (TJ)/.