Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Eindhoven wint GNSK
7 juni 2010 - De Eindhovense sporters hebben het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GNSK) gewonnen. Het GNSK werd 3,4 en 5 juni in Enschede gehouden. Nijmegen werd tweede in het overall klassement en Groningen derde. x1_s.jpg
Het Eindhovens lacrosseteam in actie tegen Groningen. Foto: Gijs van Ouwerkerk.

De in totaal 176 Eindhovense sporters en begeleiders deden mee aan alle elf sporten van het GNSK en behaalden daar verschillende podiumplaatsen. De voetbal heren, de volleybal dames en de badminton mixed werden eerste. De teams volleybal dames, basketbal heren, waterpolo dames en schermen mixed haalden de tweede plaats. Handbal heren, squash mixed en tennis mixed werden derde.

In totaal streden twaalf steden mee om een podiumplaats binnen het overall klassement. Eindhoven won eerder het GNSK in 2001, 2004 en 2008. Badminton, basketbal, handbal, schermen, squash, tennis, voetbal en volleybal maken altijd onderdeel uit van het programma. De ‘keuzesporten’ voor de GNSK-editie 2010 waren judo, lacrosse en waterpolo. Irene Kuling van de Eindhovense Studenten Sport Federatie laat weten dat een podiumplaats niet helemaal uit de lucht kwam vallen. “Alleen Eindhoven, Nijmegen en Enschede deden aan alle sporten mee. Het was nog wel erg spannend of wij of Nijmegen eerste zou worden.”

Ook het feesten ging de Eindhovenaren niet slecht af. Kuling, lachend: “We bleven als één van de laatsten op het feest van vrijdagavond over. Zowel het feesten als het sporten hebben we in feite gewonnen.” (JvG)