Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Ruim drie miljoen voor ‘inspirational testbeds’ ID
10 juni 2010 - Industrial Design (ID) krijgt ruim drie miljoen euro van het ministerie van Economische Zaken voor het opzetten van zogeheten ‘inspirational testbeds’. Decaan prof.dr.ir. Aarnout Brombacher spreekt van “omgevingen waarin nieuwe systemen zich in interactie met de gebruiker ontwikkelen tot nieuwe, vaak onverwachte concepten”.

Het geld komt uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) dat in totaal ruim tien miljoen euro uittrekt voor het Creative Industry Research Programme waarin ID participeert.

Stedelijke gebieden, gezondheidszorg en creatieve industrie zijn de drie projectthema’s die samen bijna 75 miljoen euro uit het FES (gefinancierd door aardgasopbrengsten) krijgen. De drie TU’s wierpen zich zo’n vijf jaar terug al in de strijd voor de FES-gelden, maar de toekenning hiervan was een ‘ontzettend moeizame bevalling’, stelt ID-decaan Brombacher. “Niet iedereen bleek direct overtuigd van de bijdrage van de creatieve industrie aan de economische structuurversterking, waardoor ons project in eerste instantie een gele kaart kreeg. We zijn ontzettend blij en trots dat het nu alsnog is goedgekeurd.”

De drie TU’s, de Eindhovense Design Academy, de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam zijn de kennisinstellingen die in het project vertegenwoordigd zijn. Het programma kent twee hoofdlijnen: ‘foundational projects’ en ‘inspirational testbeds’. De eerste lijn, waarvan de TU Delft kartrekker is, bestaat volgens Brombacher uit wat fundamenteler onderzoek, tevens ‘funderend’ voor de inspirational testbeds waarmee Eindhoven zich vooral gaat bezighouden.

Eén van de thema’s waarmee ID binnen haar beoogde twee inspirational testbeds aan de slag gaat, is ‘wearable senses’: onderzoek naar intelligente kleding. Brombacher: “Je kunt niet zomaar tegen iemand zeggen: ‘hier heb je een intelligente broek, loop er maar wat in rond en dan komen wij er wel achter waar de markt behoefte aan heeft’. Zo’n nieuw product test je eerst voorzichtig in eigen huis en daarna ga je aan de slag met een zorgvuldig geselecteerde groep gebruikers die zo’n intelligent kledingstuk een tijdlang gaan dragen. Door nauwgezet te kijken naar hun gedrag en hoe dat verandert, weten ontwerpers hoe een tweede generatie van dat kledingstuk eruit moet gaan zien”. Aan de Universiteit Twente moet een vergelijkbare testomgeving komen voor onderzoek naar de mobiliteit van ouderen.

Vaart
Volgens Brombacher verandert de inhoud van het onderzoek niet zozeer met de FES-bijdrage: “Onderzoek naar intelligente kleding of de mobiliteit van ouderen deden we toch al. Wel ligt daar nu een coherent programma onder waarmee we de ontwerpsector en de industrie echt vooruit kunnen helpen en vaart kunnen geven”. De ID-decaan verwacht dat er van de in totaal 10 miljoen euro tussen de 3 en 3,5 miljoen naar Eindhoven komt. Hiermee worden aio’s, postdocs en senior onderzoekers aangesteld; over de precieze aantallen kan de decaan nog niets zeggen. (MvdV)/.