Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e in project energiebesparing bedrijfsgebouwen

10 juni 2010 - De TU/e gaat samen met de Rijksuniversiteit Groningen een nieuw Europees project leiden voor energiebesparing in bedrijfsgebouwen, GreenerBuildings. Binnen het project, waarbij ook partners uit Duitsland, Amerika, Taiwan en Italië betrokken zijn, worden sensoren en software ontwikkeld voor een systeem dat het energiegebruik in een pand optimaal afstemt op de activiteiten. Zo moet de airconditioning automatisch worden uitgeschakeld als de ramen openstaan. De sensoren dienen zelf geen energie te gebruiken of de benodigde energie uit hun omgeving te halen. Momenteel tekenen bedrijfspanden voor maar liefst veertig procent van het totale energiegebruik.Het project, waarin de Europese Unie bijna twee miljoen euro steekt, wordt afgesloten met tests in bedrijfspanden in Eindhoven en München. Vanuit de TU/e is dr. Oliver Amft van de faculteit Electrical Engineering verantwoordelijk. (TJ)