Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Cateraars beproefd: ‘Op een schrale slof brood kan ik niet nadenken’
10 juni 2010 - Glimmende Hollandse Nieuwe geurt de bezoeker vanaf een vierkante witte schaal bij de ingang van de Paviljoen-kantine tegemoet. Twee cateringbedrijven, beide in de race om vanaf volgend jaar de TU/e-kantines te bestieren, presenteerden zich maandag en dins-dag aan het hongerige publiek. De mening van een geselecteerde groep studenten en medewerkers bepaalt mede de uiteindelijke keuze voor een nieuwe cateraar.

Drie medewerksters van het Communicatie Expertise Cen-trum zijn er dinsdag snel uit: de cateraar van vandaag krijgt alleen maar tienen. Het assortiment is uitgebreid, inclusief diverse gezonde opties zoals smoothies en (fruit)salades, en het totaalplaatje klopt gewoon, vinden ze. Voor Hannie Dijsselblom hebben de Albron-kantines van nu ‘een iets te hoog friettentgehalte’. Loes van den Dungen mist een goede saladebar, “die is er alleen in het Auditorium”.

De cateraar van maandag heeft het bij de dames in elk geval verbruid. De vuilnisbak puilde uit, niet alle producten waren geprijsd en de bospaddenstoelen-soep klonterde. “Het was net alsof ze hun best niet hadden gedaan”, vindt Dijsselblom.

De cateraar die zich op maandag presenteerde, is een oude beken-de: Sodexo (destijds nog met een ‘h’ in de naam) was tot vijf jaar geleden de huiscateraar van de TU/e. Bij de Mexicaanse masterstudenten Brenda Pérez Zavala en César Aldana maakte dit bedrijf juist wél een goede indruk: het aanbod leek gezonder en beter betaalbaar dan dat van concurrent Eurest. Aldana: “Vandaag was ik iets van acht euro kwijt, gisteren de helft”.

Een groep Bouwkundestudenten is -hoewel lyrisch over de espres-so uit de koffiebonenautomaat- even verderop nog in dubio. “Puur op smaak wint de cateraar van vandaag”, zegt Daan Mulders - maar het aanbod leek wel wat duurder, meent de groep. Toch is een fatsoenlijke lunch Maarten Sjoerdsma best wat waard: “Je bent hier toch hele dagen, dan wil ik niet met een schrale slof brood de deur uit worden gestuurd. Daar kan ik niet op nadenken”.

De TU/e hoopt medio juli bekend te maken welke cateraar de klus vanaf begin 2011 gaat klaren. De huidige kantinemedewerkers, nu in dienst van Albron -dat overigens niet intekende voor de kantineklus-, krijgen straks een aanbod van het gekozen nieuwe cateringbedrijf. (MvdV)/.