Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
ID-prof Schouten zet nieuw Chinees designinstituut op
10 juni 2010 - Prof.dr.ir. Jeu Schouten van Industrial Design (ID) wordt benoemd tot honory dean/director van het nog op te richten internationaal designinstituut in de Chinese provincie Zhejiang. Hem is gevraagd de strategie op te zetten voor het nieuwe instituut.

Zhejiang University heeft al een opleiding Industrial Design, die straks deel gaat uitmaken van het nieuwe designinstituut. De benoeming van hoogleraar Schou-ten (tot voor kort decaan van ID) valt binnen het zogeheten ‘Thousand-Person program’ van de centrale regering in Beijing. Deze stelt duizend internationale toponderzoekers en -strategen aan als zwaargewichtadviseurs voor verschillende sectoren waarin China nadrukkelijk streeft naar vernieuwing, zoals industrial design.

Schouten: “Op dit moment wordt China vooral gezien als goedkope productiefabriek voor producten die in ándere landen worden ontworpen en ontwikkeld. Maar op termijn is daar, zeker als de inflatie een keer toeslaat en ook in China de lonen hoger worden, niet het meest mee te verdienen. China wil daarom ook zelf gaan ontwerpen”.

Het nog op te zetten International Design Institute krijgt zijn hoofdzetel in Hangzhou, de hoofdstad van Zhejiang. Schouten gaat zich onder andere buigen over de gewenste onderwijs- en onderzoeksprogramma’s, mogelijke start-ups en samenwerkingsverbanden met de industrie en beoogde andere kennisinstellingen: de TU/e, het Amerikaanse MIT, de Japanse Keio University en de binnenkort te starten vierde universiteit in Singapore.

Het ‘Thousand-Person Program’ brengt met zich mee dat de TU/e bij en op kosten van Zhejiang University een compleet lab mag ontwerpen en inrichten voor gezamenlijk onderzoek. Volgens Schouten zal dit lab lijken op de ‘living labs’ van ID, waar nieuwe ontwerpen en prototypes worden gemaakt en getest in nagebootste alledaagse omgevingen.

Schouten, die deze zomer aan zijn strategische taak begint, heeft nog geen datum waarop het Chinese instituut er moet staan, “maar Chinezen schakelen heel snel. Ze hebben daar veel mensen, zijn heel enthousiast en er is gigantisch veel geld”.

Op afstand
Schoutens benoeming geldt vooralsnog voor vijf jaar. Hoewel het ‘Thousand-Person Program’ eigenlijk van de gekozen adviseurs vereist dat ze minstens de helft van het jaar in China doorbrengen, vervult Schouten zijn taak grotendeels vanuit Eindhoven. “Ik heb al zó veel rondgereisd in mijn leven; ik wil niet zolang aan één stuk in het buitenland wonen. Ik heb daarom gezegd dat ik deze taak met genoegen aanpak, maar dat ik deze wel zelf wil inrichten.”

Schouten is ervan overtuigd met de huidige communicatiemiddelen op afstand veel te kunnen doen, “zeker omdat het vooral om het bepalen van de strategie gaat; de uitvoering ligt in handen van mensen daar”. De prof, die in het najaar met emeritaat gaat en tot die tijd vooral nog druk is met de lopende onderzoeksvisitatie bij ID, verwacht ongeveer eens in de twee maanden in China te zijn voor overleg. (MvdV)/.