Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Op de koffie bij Bert van Marwijk
10 juni 2010 - Ze hebben er een stuk voor moeten rijden in hun Landrover, maar deze week drinken Bouwkundestudent Stefan van Herten en zijn drie reisgenoten in Johannesburg een kopje koffie met Bert van Marwijk. Voor hun vertrek vanuit het Limburgse Amstenrade naar Zuid-Afrika bezochten de Oranjesupporters de bondscoach thuis in Meerssen. Hij nodigde het viertal toen uit om hem op het trainingskamp van het Nederlands elftal te bezoeken.

Na een avontuurlijke reis van vijfenzeventig dagen en twintigduizend kilometer, dwars door Europa en Afrika, is het deze week tijd om de invitatie te verzilveren. Het reisgezelschap is gisteren, woensdag 9 juni, aangekomen in Johannesburg en wil niets missen van het WK-voetbal dat twee dagen later begint. Aan de zijlijn van het trainingsveld staat TU/e’er Van Herten, masterstudent Bouwkunde, te wachten tot Van Marwijk en de spelers van Oranje opdraven. Hij kijkt uit naar de ontmoeting - net als de Nederlandse pers die rond het voetbalveld hangt.

Van Herten: “We hebben nog niet het gevoel dat dit het eindpunt van de reis is. We verblijven in een lodge aan de rand van het Krugerpark. Van daaruit bezoeken we de wedstrijden van het Nederlands elftal. Tijdens de voorrondes speelt Nederland één keer in Kaapstad. Dat is eigenlijk onze eindbestemming, maar hopelijk niet voor Oranje”.

De waslijst aan bijzondere ontmoetingen is de laatste weken opnieuw bijgewerkt. In Botswana stond het viertal na een avondje stappen plots oog in oog met een neushoorn. “Nee, echt niet te veel gedronken”, lacht Van Herten. “In Botswana loopt er bijzonder veel wild op de weg, maar we zijn er gelukkig heelhuids vanaf gekomen.”

Van Herten en zijn drie kompanen, studenten van de Universiteit van Tilburg, krijgen deze week gezelschap van Marcel Bemelmans, masterstudent Bouwkunde aan de TU/e. Hij zou aanvankelijk ook meereizen over land, maar koos bij vertrek in april toch voor het vliegtuig. Ze willen Oranje het liefst blijven volgen tot en met de finale. Op 16 juli vliegen ze met zijn allen terug naar Nederland. Mogelijk wordt de oranje gespoten Landrover ook naar huis verscheept. (FvO)/.