Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bouwkundedecaan Westra zet vraagtekens bij Delftse studentenstop
10 juni 2010 - Decaan prof.ir. Jan Westra van de TU/e-faculteit Bouwkunde ziet zelf geen direct nut in een numerus fixus en vraagt zich hardop af of de Delftse oplei-ding de maatregel er wel door-heen krijgt. Westra: “Het zou fijn zijn als we studenten voordat ze hier beginnen, konden testen en ze op basis daarvan een goed advies konden geven”.

Westra weet niet goed wat hij nu precies moet denken van de aanvraag van Delft voor een numerus fixus voor drie opleidingen, waaronder Bouwkunde. “Ik heb er met het College van Bestuur over gesproken en wij zouden het instellen van een numerus fixus toch vreemd vinden. Je wil juist dat meer studenten voor een technische opleiding kiezen en dan zou je ze opeens niet meer allemaal willen aannemen.” Dat door zo’n numerus fixus in Delft de kans bestaat dat uitgelote studenten met minder goede cijfers naar Eindhoven komen, acht hij niet erg waarschijnlijk. “De studenten die zich daar inschrijven, zijn toch anders van aard. Ik zie een uitgelote student uit Koog aan de Zaan niet snel deze kant opkomen.”

Dat financiële overwegingen de reden zijn van de maatregel begrijpt Westra wel. “Ook wij hebben vier gebieden -Architectuur, Stedenbouw, Vastgoedbeheer en Constructief Management- waar veel studenten op afkomen en die daardoor een zware onderwijsdruk kennen. Als bij die richtingen dan ook nog enkele vacatures openstaan, vraagt dat veel van de staf. Ik zou graag zien dat de studenten beter over onze vakgebieden verdeeld waren.” Ook de grote uitval in het eerste jaar, zo rond de dertig procent, zou de decaan graag willen ondervangen. Volgens hem zou dat kunnen door studenten vooraf te testen en ze op basis daarvan een goed advies te geven. “Dat geldt zeker ook voor de zij-instromers. Maar ik denk niet dat je zoiets mag doen als opleiding.”

Woensdag 16 juni vindt een overleg plaats met onder anderen zijn collega Wijtze Patijn uit Delft. Westra: “Dit onderwerp zal dan zeker op de agenda staan. Ook de rectoren van de drie TU’s gaan het binnenkort bespreken”. (HK)/.