Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
WK-kijken op de TU/e-campus
14 juni 2010 - Op veel plaatsen op het TU/e-terrein gingen maandag 14 juni de tv’s en beamers aan en de NOS-livestreams open. De eerste wedstrijd van het Nederlands elftal werd verspeeld onder werktijd. Veel TU/e'ers keken op allerlei locaties op de campus naar Nederland-Denemarken. x4_s.jpg
Foto: Bart van Overbeeke

GEWIS-voorzitter Tom Nijhuis is maar wat blij met de opkomst in ‘het hol’ van de studievereniging deze middag. Terwijl een kleine zestig wiskunde- en informaticastudenten het Nederlands elftal tijdens zijn eerste wedstrijd tegen Denemarken richting winst wensen, trekt hij zich een paar meter verderop in alle rust terug: “Even wat notulen uitwerken”. Het WK, of eigenlijk het hele voetbal, kan hem gestolen worden. Waar de oranje-massa het eendrachtig over ‘we’ heeft als het om ‘onze’ jongens gaat, vraagt Nijhuis halverwege Oranjes eerste duel gortdroog: “Tegen wie spelen ze eigenlijk?”.

Op veel plaatsen op het TU/e-terrein gingen maandag 14 juni de tv’s en beamers aan en de NOS-livestreams open. Hangend aan één van de bartafels bij GEWIS benadrukt medewerker Jos Coenen, die zichzelf even daarvoor nog incognito verklaarde: “Ik ben verantwoordelijk voor de ict, hè? Ik kom even kijken of de ontvangst hier wel goed is”. Ook Philipp Braun stelt zich op de achterste rij ietwat low-key op. De Duitse wiskundestudent heeft zijn shirt van ‘die Mannschaft’, daags ervoor met 4-0 te sterk voor Australië, vandaag maar thuisgelaten. Zijn droomfinale? Duitsland-Nederland natuurlijk - “maar dan kijk ik liever in mijn eentje thuis”, zegt hij lachend.

Allard Kastelein, docent bij Industrial Engineering & Innovation Sciences, is er maandagmiddag nog niet zeker van of hij ‘s avonds thuis wel zo goed af is. Kastelein is getrouwd met een Deense: “Ze is redelijk mild hoor, maar ziet natuurlijk liever dat Denemarken wint. In relationeel opzicht zou dat misschien ook wel beter zijn”, grapt hij vanaf zijn barkruk in de kantine van het Studentensportcentrum.

In N-laag heeft Jan-Jaap Koning van Technische Natuurkunde heel andere zorgen. Of zijn medesupporters in de Salon van Van der Waals, veelal gehuld in uitbundig oranje, zich wel realiseren dat oranje wordt gevormd door rood en geel - “en geel is cadmium”, zo waarschuwt hij met quasiserieuze blik voor het giftige element dat een belangrijk bestanddeel vormt van bepaalde kleurenpigmenten.

Twee meter verderop gooit arbo-adviseur Wim Verseijden er ook wat (amateur)fysica tegenaan. Hij vermoedt namelijk ‘een verminderd zwaartekrachtsveld in de buurt van de goal’, zegt hij ernstig, doelend op de veel te hoge schoten van sommige voetballers. De oplossing? “Ik denk dat we de doelpalen wat moeten modificeren, zodat je een soort zwart gat creëert ín de goal.” Dirk Kuijt functioneert echter ook prima zonder fysische modificaties, blijkt amper een minuut later: Oranje beslist zijn eerste duel met 2-0. (MvdV)