spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
De TU/e in 2020
Waar staat de TU/e in 2020, in de regio, nationaal en internationaal? Wekelijks geeft iemand van binnen of buiten de universiteit zijn of haar visie.

Waar willen we als TU/e staan in 2020? De afgelopen tijd verschenen er strategische schetsen en er wordt een start gemaakt met de bouw van de nieuwe campus. Via verschillende media wordt met en door de TU/e-gemeenschap over het jaar 2020 gesproken. De TU/e leeft en is in ontwikkeling.

Maar waar willen we naartoe? Laten we bij één van de primaire taken van een TU blijven: het opleiden van ingenieurs. Wat mij betreft hoort een student gemotiveerd en kritisch te zijn en over de grenzen heen te kijken. Een student hoort nominaal te studeren, nevenactiviteiten te ontplooien, enige tijd buitenlandervaring op te doen en open te staan voor lezingen en workshops en dergelijke van maatschappelijke of academische aard. Een ideaalbeeld natuurlijk.

Helaas is de situatie op dit moment bepaald anders: minder dan vijfentwintig procent van de studenten haalt zijn bachelor in de beoogde drie jaar, besturen hebben moeite om actieve studenten te werven, de internationale mobiliteit daalt, lezingen bij Studium Generale worden beperkt bezocht en dan heb je ook nog de zesjescultuur! Terecht dat de rector magnificus aan de bel trekt.

Maar wat is de rol van de TU hierin? Daaraan kan ik drie richtingen geven. Allereerst niets anders dan het geven van kwalitatief goed en uitdagend onderwijs. Ten tweede het creëren van een levendige studieomgeving met de mogelijkheden tot verbreding, verdieping en ontwikkeling. En ten derde, waar het uiteindelijk grotendeels op neerkomt: verandering van de mentaliteit van de student uit de grote massa.

Doen we dit niet al? Ja, maar blijkbaar niet goed genoeg. Ook al faciliteert en stimuleert de TU al, de student maakt er geen gebruik van. En daarom die derde richting, de moeilijkste uitdaging! Heel kort hoe: lobby voor hervorming van het middelbaar onderwijs, een grote boosdoener voor de studiementaliteit! En daarnaast, aan de TU/e zelf: zit kort op de student door een vorm van begeleiding op de achtergrond: hulp bij het opstellen van persoonlijke doelen, motivatie van de student en het wijzen op de mogelijkheden, binnen en buiten het onderwijs. Het gaat om het beïnvloeden van de student op verschillende manieren.

Verandering van de mentaliteit van de student door motiverend onderwijs en een stimulerende omgeving. Een uitdaging voor de TU/e, voor de overheid, maar ook voor de student: het is niet wat je krijgt, het is wat je ervan maakt. Make it happen!

Nic van Kooten, oud-fractievoorzitter Progressieve Fractie en voorzitter van Interactie, internationale technisch bedrijfskundige studievereniging