Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Eervolle vermelding voor TU/e-alumna bij Archiprix
1 juli 2010 - TU/e-alumna Zineb Seghrouchni heeft een eervolle vermelding gekregen in de verkiezing Archiprix NL 2010. Deze jaarlijkse prijs voor afstudeerders in de architectuur en stedenbouw werd afgelopen weekend uitgereikt in Groningen.

De Stichting Archiprix is een samenwerkingsverband van negen Nederlandse hoger-onderwijsinstellingen, waaronder de TU/e, op het gebied van architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur. De TU/e stuurde dit jaar het afstudeerwerk ‘Urban Tactics’ van Zineb Seghrouchni in. Ze deed onderzoek naar de vervallen wijk São Cristóvão in Rio de Janeiro: voorbeeld van een stad waar megaplannen domineren, waardoor sommige plekken uit beeld raken en worden gezien als locaties zonder potentie. De genoemde wijk wordt sinds 1990 doorsneden door een gigantische tweelaags snelweg op poten. Toch kunnen dergelijke plekken, ondanks de grootste plannenmakerij van bovenaf, broeien van activiteiten en initiatieven door mensen uit de omgeving, constateert Seghrouchni. Haar afstudeerplan onderzoekt hoe je die zelforganisatie met ontwerpinstrumenten kunt faciliteren.

De jury roemt de ‘bottom-up benadering en overtuigende analyse’ van Seghrouchni: ‘De ambitie om een aanzet te leveren tot een discussie over het stimuleren van een zelfgeorganiseerde stadscultuur is goed geslaagd’. De TU/e-alumna, in 2008 afgestudeerd, werkt tegenwoordig als stedenbouwkundige bij OKRA Landschapsarchitectecten.

De Archiprix-jury kende de eerste prijs toe aan Jeroen Atteveld (Academie van Bouwkunst Amsterdam), die in zijn ontwerp ‘Thermen Westpoort’ een thermencomplex en een afvalverbrandingsgebouw in het Amsterdamse havengebied combineerde. De tweede en derde prijs gingen naar Monique Sperling (Wageningen), die een multifunctionele Afsluitdijk ontwierp, en naar Fleur Muris (Maastricht), die afstudeerde op een ontwerp voor een hotel dat bijdraagt aan de profilering van Limburg als ‘wellness-provincie’. (MvdV)/.