Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Schoolexamen mag niet te makkelijk zijn

1 juli 2010 - Het kabinet wil scholen aanpakken waar het gemiddelde cijfer voor schoolexamens jarenlang hoger is dan voor het centraal schriftelijk eindexamen. Wie het te bont maakt, mag straks tijdelijk geen examens meer afnemen. Het is het ministerie al jaren een doorn in het oog. Vooral vwo-leerlingen worden gematst bij het schoolexamen. Ze scoren gemiddeld 0,4 punt hoger dan voor het centraal schriftelijk. Bij één op de drie vwo-scholen zijn de verschillen te groot, constateerde de Onderwijsinspectie dit voorjaar nog. Scholen waar de schoolexamencijfers gemiddeld een half tot een heel punt hoger zijn, staan volgens de huidige regels onder verscherpt toezicht van de inspectie. Een harde sanctie ontbreekt, maar als demissionair staatssecretaris Van Bijsterveldt haar zin krijgt, komt daar verandering in. Neemt het gemiddelde verschil tussen de cijfers na drie tot vijf onvoldoende af, dan moeten de leerlingen wat haar betreft staatsexamen doen. Het voornemen past in het beleid van dit kabinet om de betrouwbaarheid van de examens te vergroten. (HOP)