Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
De ‘juiste mensen’ bespreken toekomst TU/e
1 juli 2010 - Zo’n veertig medewerkers en studenten discussieerden maandag 28 juni in Kennispoort over de houtskoolschets van ‘Strategie TU/e 2020’. Collegelid mr. Jo van Ham, voorzitter van de Regiegroep die de schets opstelde, was opgelucht over de positieve sfeer.
Foto: Bart van Overbeeke

De deelnemers bepaalden maandag zelf de onderwerpen waarover gediscussieerd zou worden. Ook mocht men zelf weten bij welk groepje men wilde aanschuiven. Volgens de inleidster van Twijnstra Gudde was het een zogeheten ‘open space-bijeenkomst’ en waren de mensen die aanwezig waren, daarmee ook de juiste mensen. Jo van Ham was bang dat er gediscussieerd zou worden vanuit een soort anti-houding, maar dat bleek ongegrond. Zowel de studenten als medewerkers waren meer dan bereid tot het aandragen van onderwerpen en er werd enthousiast en levendig over gediscussieerd.

Vanzelfsprekend kwam de overgang naar een volledig Engelstalige organisatie aan bod. Welk effect heeft dit uiteindelijk op de verdere internationalisering van de TU/e? Levert het wel iets op voor het onderzoek, of gaat het op dat vlak juist zorgen voor belemmeringen? Werkt het niet nivellerend als iedereen straks Engels gaat gebruiken? Maar ook werd de vraag gesteld of de universiteit niet juist een taak heeft om een buitenlandse promovendus goed Nederlands bij te brengen. Alleen op die manier kan die persoon optimaal functioneren in dit land.

Dan de vraag of de TU/e moet streven naar groei of juist naar kwaliteit. Kleinschaligheid wordt nu vaak aangehaald als één van de sterke punten van de TU/e, zo opperde iemand. En waar moet de groei vandaan komen, nu in Limburg en Brabant het aantal jongeren gaat afnemen? Daarbij heeft de TU/e nu al het imago van een ‘moeilijke’ universiteit, aldus een van de deelnemers. “Men kiest dan toch snel voor economie in Tilburg. Verdien je ook nog meer mee.” Maar volgens een andere deelnemer zijn dit ook niet de studenten die de TU/e moet binnenhalen. “We zoeken toch juist de ambitieuze student, liefst met een gemiddelde van 7,5 op zijn eindlijst?”

Dat de campus snel levendiger moet worden, met een supermarkt en de hele week en een groot deel van de dag toegankelijk, is iets waar iedereen voorstander van is. “Het moet een levend dorp worden.”

Van Ham liet weten dat het College van Bestuur zes à zeven thema’s uit de strategieschets zelf voor zijn rekening wil nemen. Van Ham: “We zullen zaken de komende jaren gefaseerd aanpakken. Maar alles wat in de schets staat, is wel heel wezenlijk voor de toekomst van de TU/e.” (HK)/.

Zie: w3.tue.nll/de_universiteit/strategie_tue_2020/discussie/