Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e weer succesvol met valorisatiesubsidies
1 juli 2010 - De TU/e heeft vier grote en drie kleine Valorisation Grants toegewezen gekregen door Technologiestichting STW. De universiteit sleept daarmee bijna de helft van het totale subsidiebedrag binnen dat door STW werd toegekend in de eerste ronde van 2010.

De winnaars van de ‘2e fase grants’ zijn de projecten Fluxicon van prof.dr.ir. Wil van der Aalst (W&I), EmulTech van prof.dr.ir. Jaap Schouten (ST), OptiMal Forming Solutions van alumnus dr.ir. Sebastiaan Boers en UXsuite van dr. Aylin Koça (ID). Deze grote subsidies van twee euroton zijn bedoeld om op basis van een technische vinding in twee jaar tijd een bedrijf op te zetten. De ‘1e fase grants’ van 25.000 zijn voor een haalbaarheidsstudie.

Fluxicon maakt bedrijfsprocessen inzichtelijk op basis van gegevens uit de it-systemen die door het bedrijf worden gebruikt. Met behulp van zogeheten process mining worden de bedrijfsprocessen automatisch gevisualiseerd, met objectieve data. Fluxicon maakt zo als het ware röntgenfoto’s van bedrijfsprocessen, waardoor de inwendige mechanismen zichtbaar worden.

EmulTech ontwikkelt medicijnafgiftesystemen. Met behulp van microkanalen worden polymeren microbolletjes gemaakt met medicijnen hierin opgesloten. Afhankelijk van de aard en toepassing van het medicijn komen de werkzame stoffen verspreid over de tijd vrij. De microkanaaltechnologie zorgt voor een goede controle over de exacte eigenschappen van de microbolletjes.

OptiMal Forming Solutions is het bedrijf van Sebastiaan Boers, die tijdens zijn promotie aan de TU/e als hulpmiddel een kleine instelbare mal ontwikkelde. Boers zag grote mogelijkheden voor de op een pennenbed gebaseerde flexibele mal, die vanuit een digitaal bestand (zoals een AutoCAD-ontwerp) automatisch kan worden ingesteld. De mal is met name geschikt voor producten in kleine oplage, waarvoor een vaste mal te duur is.

De Turkse Aylin Koça onderzocht in haar promotieonderzoek aan de TU/e zogeheten No Fault Found-problemen. Gebruikers van met name consumenten-elektronica rapporteren steeds vaker problemen die niet herleidbaar zijn tot defecten aan het apparaat. De gebruiker had dan blijkbaar verwachtingen van het product die niet worden waargemaakt. UXsuite is software die de ontwikkelaars helpt in kaart te brengen waar, wanneer, hoe, waarom en door wie hun producten worden gebruikt. Onder meer Philips en Océ toonden al interesse voor UXsuite, dat met deze subsidie op de markt gebracht zal worden.

In de zes jaar dat STW Valorisation Grants ter beschikking stelt, heeft de TU/e een derde van het totaalbudget weten binnen te halen, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van Innovation Lab. (TJ)/.