Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Delftse hoogleraar vreest weglopen talent
1 juli 2010 - Prof.dr. Alfred Kleinknecht, hoogleraar Economie van innovatie aan de TU Delft, denkt dat de komende maanden de meest talentvolle werknemers de Delftse universiteit gaan verlaten, nu ze door de ‘herijking’ al maandenlang moeten vrezen voor hun baan. Wat doet de TU/e als hun sollicitatiebrieven in Eindhoven op de mat vallen?

In het Delftse universiteitsblad Delta zei Kleinknecht vorige week dat hij het begrijpelijk vindt dat mensen massaal solliciteren als ze lang niet weten of ze ontslagen zullen worden. Klein-knecht: “Ik vermoed dat dezer weken zeker honderden sollicitatiebrieven van medewerkers de deur uitgaan. De beste mensen hebben straks zo een andere baan en zijn weg. De mindere goden blijven plakken - en met die mensen moet de TUD dan verder. Zo draagt een lange periode van onzekerheid bij tot kwalitatieve verdunning.”

De onzekerheid hangt samen met de omvangrijke bezuinigingen die het Delftse College van Bestuur onlangs aankondigde. Als het niet mogelijk is om de reorganisatie te versnellen, rest er maar één alternatief denkt Kleinknecht. “Kondig als werkgever af dat er geen gedwongen ontslagen zullen plaatsvinden en doe dat op een geloofwaardige manier. Dat doe je niet omdat je zo sociaal bent. Je doet het in je eigen belang. Je concurreert immers met andere universiteiten om talent.”

Op de vraag wat de TU/e doet als Delftse wetenschappers hier komen solliciteren, zegt beleidsmedewerker mr.drs. Ben Donders: “De drie TU’s hebben daar een zogeheten ‘code of conduct’ voor afgesproken. De gedragsregels die daarin zijn vastgelegd, dienen als leidraad hoe hiermee moeten worden omgegaan.” Eind maart van dit jaar kreeg de universiteitsraad van de Universiteit Twente nog excuses van het Eindhovense College van Bestuur voor het niet naleven van de gedragsregels. Dit naar aanleiding van de plotse, pas laat aangekondigde overstap van vier Twentse wetenschappers naar de TU/e-faculteit Scheikundige Technologie. (HK)/.