Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Werk aan Dommel op campus in voorjaar
1 juli 2010 - Een extra bocht en een eiland in de beek zijn twee van de maatregelen die de Dommel op het TU/e-terrein weer een natuurlijkere uitstraling moeten geven. De Dommel wordt vanaf deze maand van het zuiden van Eindhoven tot en met Son en Breugel onder handen genomen. De werkzaamheden op het universiteitsterrein vinden plaats in het voorjaar van 2011.

Waterschap De Dommel gaat, samen met de gemeenten Eindhoven, Nuenen en Son en Breugel, over zeventien kilometer de ernstig vervuilde bodem van de beek schoner maken en herstellen. Ook krijgt de Dommel, zoals vroeger, meer kronkels, minder steile -en daarmee natuurvriendelijkere- oevers en meer variatie in beplanting.

Ook op het TU/e-terrein staan in het voorjaar van 2011 werkzaamheden gepland. De bodem van de Dommel wordt schoongemaakt, de beek krijgt een extra bocht (nabij de tennisvelden) en ter hoogte van het Studentensportcentrum wordt in het water een eilandje aangelegd. De maatregelen moeten de omgeving de uitstraling van een landgoed geven. Op sommige plekken wordt de beek smaller of ondieper gemaakt, om rustplaatsen te creëren voor waterdieren.

Wanneer de werkzaamheden op de campus precies beginnen, kan ing. Thijs Mooren, coördinator terreintechniek bij Dienst Huisvesting van de TU/e, nog niet zeggen.

Zondag 4 juli is het feestelijke startsein van de werkzaamheden tijdens de Doe de Dommeldag. Lees meer hierover op pagina 17 in deze Cursor. (MvdV)/.

Zie ook
www.dedommelnatuurlijk