In memoriam

O, mijn schip! Hoe vele jaren
    Droeg je mij van kust tot kust.
    Nooit meer zal ik met je varen,
    Roven en een schat vergaren,
    Maar mijn hart heeft eind’lijk rust.
    Tonke Dragt

Pleun van der Steen
    Op 27 augustus is oud-TU/e-medewerker Pleun van der Steen overleden. Na het vwo gaat hij naar de TH Delft, waar hij in 1964 afstudeert en in 1968 promoveert. Een jaar later gaat hij naar de THE door tussenkomst van professor N.G. de Bruijn. In 1984 verschijnt zijn boek Integration theory, samen met A.J.E.M. Janssen. Zijn grondige kennis van Lebesgue-integratie kan hij kwijt in colleges voor de wiskundig ingenieursopleiding. In 1985 gaat Pleun over tot de groep Programmeermethoden van de sectie Informatica, waarvoor hij o.a. colleges in complexiteitstheorie verzorgt. In 1997 neemt hij ontslag, dit als gevolg van de reorganisatie die WSK & I doormaakt.

Pleun was wars van opsmuk en had een hekel aan ‘mensen die dom zijn en dat willen blijven’. In de conversatie was hij sober en zakelijk. Pleun hield van schaken en van varen met zijn schip op de Wadden.

Wij gedenken Pleun met respect en betuigen ons medeleven aan zijn vrouw Jacomien en haar dierbaren.

Frans Schurer, emeritus-hoogleraar faculteit Wiskunde & Informatica