Nieuws | Mens
    “Een afspraak moet je nakomen”

Jonna van Alphen is secretaris OPTU/e en eerste aanspreekpunt voor AC-HOP en CNV Publieke Zaak en VAWO en tevens vakbondsfunctionaris voor Abvakabo FNV. Ze nam deze week deel aan een vakbondsactie aan de TU/e voor een nieuwe cao voor universiteitspersoneel.

Tevreden?
    “Zeker. We hebben de aandacht gekregen waarom we vroegen. Onze acties, zowel landelijk als lokaal, hebben kennelijk effect gehad, want de VSNU wil weer met ons om tafel. Dat is alleen maar positief.”

Hoe verliep de actie?
    “We hebben maandagochtend bij de ingangen van de universiteit flyers uitgedeeld. De reacties waren positief. Zowel bij medewerkers als studenten. Ik ging even koffie halen voor twee actievoerders die aan de poort stonden. Bij de automaat vroeg ik een student of hij misschien twee euro kon wisselen. Dat kon hij niet, maar hij gaf me wel zeventig cent voor twee kopjes. ‘Ook studenten hebben baat bij jullie actie’, zei hij. Heel bemoedigend om zoiets te horen natuurlijk.”

Hoe ging dat met die protestborden in het Auditorium?
    “Elke keer als er applaus was, hup, dan staken we die borden omhoog met ‘CAO NU’. Dus geen verstoring van de openingsplechtigheid, maar wel de aandacht voor onze zaak.”

Waren jullie herkenbaar als actievoerders?
    “Vanuit de landelijke organisatie hadden we van die zwarte graduation caps gekregen. Dat werkt prima. Je staat meteen in de belangstelling.”

Geen opgelaten gevoel met zo’n ding op je hoofd?
    “Welnee. Je gaat ergens voor en je staat niet alleen. Het ging niet om een harde actie of zo. We wilden alleen maar aandacht vragen. Dat is toch iets anders.”

En nu?
    “Vorig jaar is in het sociaal akkoord koopkrachtbehoud afgesproken voor universiteitspersoneel. En als je afspraken maakt, moet je die nakomen. Als de VSNU de hakken in het zand zet, komen er vervolgacties.” (FvO)

Jonna van Alphen works for the union and participated in the campaigns for a new cao (collective labor agreement) for university staff. She feels it all went well and is pleased with the results, but she warns us that new campaigns will ensue should employees offer a purchasing power guarantee.