Rector Van Duijn: “Studenten die de diepte ingaan, blijven noodzakelijk”
    9 september 2010 - Rector Hans van Duijn liet maandag 6 september bij de opening van het academisch jaar weten dat sociale en communicatieve vaardigheden essentiële vaardigheden zijn voor de toekomstige ingenieur. Hij brak echter ook een lans voor studenten die hier minder mee hebben en die nog echt de diepte in willen gaan. “Die mensen hebben we nodig om de materiële problemen van deze wereld op te lossen.”
    Na het officiële gedeelte volgde een feest in de tent met de WC Experience.
    Foto | Bart van Overbeeke

Hoe dien je jezelf als toekomstig ingenieur te ontwikkelen? Dat was dit jaar het thema bij de opening van het academisch jaar. Scholieren, studenten en enkele topmensen uit het bedrijfsleven vertelden in filmpjes welke verwachtingen zij hebben bij het volgen van een technische studie en aan welke vereisten een ingenieur moet voldoen om te kunnen slagen in het bedrijfsleven. Goede sociale en communicatieve eigenschappen zijn ook in de ogen van Van Duijn belangrijk, maar studenten die nog echt de diepte in willen gaan, zijn volgens hem onontbeerlijk.

De rector magnificus vertelde ook dat vragen aangaande de acceptatie en implementatie van nieuwe technologie steeds belangrijker worden. Van Duijn: “Daarom werken er ook psychologen en sociologen bij ons energie- en bij ons lichtinstituut.”

Ruim aandacht besteedde Van Duijn aan het nog op te richten Engineering College; een brede, driejarige, Engelstalige bacheloropleiding. Kernwoorden hierbij: selectie aan de poort, intensieve begeleiding en veel studie-uren. Van Duijn: “Het wordt een alternatief naast de bestaande monodisciplinaire opleidingen.” Bij die opleidingen is de lage instroom een grote bron van zorg voor de rector.

Geert Wilders
    De invloed die Geert Wilders heeft verworven in Nederland, noemde Van Duijn ‘a bloody shame’. Diens populari­teit staat volgens de rector model voor een grote groep mensen in Nederland, die met hun rug naar de wereld toe staan. Van Duijn: “De Nederlandse industrie haalt zeventig procent van haar revenuen uit het buitenland, we moeten ons daarom juist openstellen.” Op diverse digitale fora werd Van Duijn hard aangepakt in verband met zijn uitspraak over Wilders. Desgevraagd laat Van Duijn weten in zijn mailbox zowel positieve als negatieve reacties te hebben ontvangen. Aan zijn uitspraken van maandag heeft hij echter niets meer toe te voegen. (HK)

At the opening of the academic year on 6 September, Rector Hans van Duijn stated that social and communicative skills are essential for future engineers. However, he also stood up for those who are less gifted in that area and prefer to delve deep into scientific matters: “We need them to solve the world’s material issues”.