Cao-onderhandelingen hervat na vakbondsacties
    9 september 2010 - De cao-onderhandelingen tussen de vakbonden en de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten (VSNU) worden eind september hervat. De VSNU heeft de werknemersorganisaties dinsdag gevraagd om het overleg, dat vlak voor de zomer vastliep, weer op te pakken.

Na bijna vijf maanden praten, liepen de onderhandelingen eind juni muurvast. Reden voor de bonden om actie te voeren op de dag dat de universiteiten hun academische jaar openden. Ook aan de TU/e lieten medewerkers van zich horen. Ze deelden maandagochtend flyers uit aan de poort en staken ’s middags protestborden omhoog tijdens de openingsceremonie in het Auditorium.

Met de actie wilden kaderleden van Abvakabo FNV, CNV Publieke Zaak, CMHF/VAWO en AC/FBZ het College van Bestuur van de TU/e overhalen om de vastgelopen onderhandelingen over een nieuwe arbeidsovereenkomst vlot te trekken. “De universiteiten krijgen van de overheid jaarlijks een budget dat ze naar eigen inzicht kunnen besteden aan gebouwen, salarissen, enzovoort. We spreken de bestuurscolleges dus aan op hun verantwoordelijkheid”, zegt ing. Martin van Gessel van de faculteit Electrical Engineering. Hij is woordvoerder van de gezamenlijke bonden in het Instellingsgebonden Overleg aan de TU/e en cao-onderhandelaar voor CNV Publieke Zaak.

De vakbondsacties lijken geslaagd nu de VSNU het cao-overleg weer oppakt. Abvakabo FNV-onderhandelaar Marieke van den Berg ziet de uitnodiging als een eerste stap in de goede richting. “De universiteitsmedewerkers hebben keihard gewerkt om rond de opening van het academisch jaar hun ongenoegen te laten blijken over de huidige impasse. Dat we zo snel het eerste resultaat boeken, mag verdiend genoemd worden.”

De bonden eisen 1,25 procent loonsverhoging en behoud van werkgelegenheid voor het universiteitspersoneel. De VSNU houdt vast aan nul procent loonsverhoging en wil geen concrete afspraken maken over behoud van werkgelegenheid. Een loonsverhoging van 1,25 procent kost volgens de VSNU in totaal 35 miljoen euro en zal leiden tot reorganisaties en het verlies van 400 tot 500 banen. De bonden wijzen op hun beurt naar het sociaal akkoord dat in 2009 is gesloten en waarbij toezeggingen zijn gedaan over behoud van koopkracht en werkgelegenheid. (FvO)

Vijftig mailtjes voor Arno Peels
    Hoewel het cao-overleg wordt hervat, handhaven de vakbonden hun landelijkee-mailactie om druk op de ketel te houden. Universiteitspersoneel kan via de website www.caonu.nl een oproep doen aan zijn bestuursvoorzitter om een nieuwe cao te ondersteunen. De bestuursvoorzitter van de TU/e, dr.ir. Arno Peels, heeft zo’n vijftig mailtjes ontvangen van verontruste medewerkers die bij hem aandringen op een nieuwe cao. Volgens CvB-woordvoerder Peter van Dam heeft het College van Bestuur begrip voor de acties van de bonden, maar staat het met de rug tegen de muur. “We hebben het geld niet. De overheid is de enige partij die daar verandering in kan brengen.” (FvO)
    The union campaigns during the opening of the academic year seem to have been effective: negotiations between the unions and the VSNU (Association of Universities in the Netherlands) will be resumed late September. The unions demand a 1.25 per cent raise and the preservation of guaranteed employment for university staff. VSNU sticks to a zero per cent raise and is unwilling to enter into any concrete agreements on guaranteed employment.