Metamorfose Dommeltunneltje
    9 september 2010 - Het Dommeltunneltje -een belangrijke toegangsweg voor TU/e’ers- moest sociaal veiliger worden en daarom is het in de zomer opgeknapt. Naar een idee van drie designers is op de wanden en het plafond van de tunnel een landschapsmotief gespoten en de afdekplaten van de lichtbakken zijn vervangen.
    Het vernieuwde Dommeltunneltje. Foto | Bart van Overbeeke

De suggestie van een landschap moet gebruikers een gevoel van ruimte, rust en uitzicht geven, laat een gemeentewoordvoerder weten. Het Dommeltunneltje was gesloten van 12 juli tot halverwege augustus. De opknapbeurt heeft vijftigduizend euro gekost.

Studenten reageren wisselend op de renovatie. “Het ziet er niet uit”, vindt Frank van den Bergh, masterstudent Electrical Engineering. “Ze hebben er wat lagen verf overheen gedaan. Ik zie niet in waarom het zolang heeft moeten duren en zoveel heeft gekost.” Jacques de Waal, derdejaars student Technische Bedrijfskunde, is stukken positiever. “Het is op een simpele manier mooi gedaan. Het was wel toe aan een opknapbeurt. Ik heb me er overigens nooit onveilig gevoeld, maar misschien dat vrouwen dat wel hebben.” Petra Alkema, derdejaars Biomedische Technologie, heeft in elk geval nooit een onveilig gevoel gehad. “Dan vind ik zat andere plekken in Eindhoven onveiliger, zoals de slecht verlichte Parklaan.” Ze is niet enthousiast over de metamorfose. “Dan vind ik de graffiti bij de Berenkuil mooier.” Op de Dommeltunnel maakt graffiti overigens weinig kans, omdat er drie lagen anti-graffiticoating op zitten. (JvG)

The Dommel tunnel -an important bicycle access road to TU/e campus- needed to become safer, so it was refurbished this summer. Three designers created a scenery that was spray-painted on the tunnel’s walls and roof, and the light boxes’ cover plates were replaced. Renovation cost fifty thousand euro.