Minder aanmeldingen eerstejaars aan TU/e
    Instroom faculteit IE&IS flink gedaald
    9 september 2010 - De TU/e heeft dit jaar 8 procent minder aanmeldingen dan vorig jaar (peildatum 8 september). Hadden zich vorig jaar begin september 1.212 studenten ingeschreven, nu zijn dat er 1.118. Een sterke daling is te zien bij de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences (IE&IS). Industrial Design en Technische Wiskunde hebben procentueel gezien de grootste toename.

Dr. Karen Ali, hoofd van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), laat weten dat de aantallen tegenvallen. “Met name voor de vwo-instroom valt het helaas tegen. Dat betreuren wij ten zeerste.” Volgens Ali waren er geen targets gesteld en heeft de tegenvallende instroom op dit moment geen consequenties. “Met decanen is afgesproken dat er nader onderzoek komt naar het studiekeuzegedrag van vooral de vwo-instroom. Op basis hiervan worden maatregelen bedacht.”

Prof.dr. Sjoerd Romme, decaan van de faculteit IE&IS, voorziet voor dit jaar nog geen grote problemen vanwege de teruglopende aanmeldingen. Bij de bachelor Technische Bedrijfskunde liep het aantal terug van 202 naar 121 en bij Technische Innovatiewetenschappen van 61 naar 35 studenten (peildatum 8 september). “Na twee jaar van sterke groei in beide opleidingen valt het nu wat terug. Het enige voordeel is dat we zo geen capaciteitsproblemen hebben. Het wordt pas een probleem als we volgend jaar weer zulke aantallen hebben”, stelt Romme. Hij wil nog niet vooruitlopen op de mogelijke consequenties.

De decaan moet gissen naar de oorzaak. “Het is moeilijk te verklaren. We houden nog een onderzoek onder studenten die wel naar de voorlichting zijn geweest, maar niet voor de studie hebben gekozen.” De faculteit richt zich ook steeds meer op werving in de Randstad. Technische Bedrijfskunde voor de Gezondheidszorg -de track in de opleiding Technische Bedrijfskunde die verhoudingsgewijs meer studentes met profiel Natuur en Gezondheid trekt- wordt mogelijk een aparte opleiding. Verder zijn er plannen voor een opleiding op het gebied van psychologie en techniek. Het is nog onduidelijk wanneer die er zou moeten zijn. (JvG)

TU/e will be welcoming eight per cent less applicants this year. Whereas last year on 8 September 1,212 students had enrolled, exactly one year later this number has dropped to 1,118. The faculty of Industrial Engineering & Innovation Sciences (IE&IS) shows the biggest drop in applications. Industrial Design and Applied Mathematics welcomed the most new students, comparatively.