Onderwijsprijs eerste keer ook voor vrouwelijke docent
    9 september 2010 - Rector Hans van Duijn was dit jaar zeer verheugd dat er voor het eerst een vrouw de onderwijsprijs kreeg toe­gekend. Dr. Irene Curulli van de faculteit Bouwkunde moest haar prijs voor beste masterdocent echter delen met kernfusiehoogleraar dr.ir. Niek Lopes Cardozo (links op de foto) van Technische Natuurkunde.
    De winnaars van de onderwijsprijzen 2010. Foto | Bart van Overbeeke

De jury had het onmogelijk gevonden om tussen hen beiden te kiezen. Curulli kreeg onder meer waardering voor het organiseren van allerlei activiteiten buiten het curri­culum om en voor haar persoonlijke contacten met de studenten. Lopes Cardozo maakt goed duidelijk welke technische uitdagingen er bestaan op zijn vakgebied en hoe die op een multidisciplinaire wijze kunnen worden aangepakt. Los daarvan vinden stu­denten zijn colleges ook gewoon erg leuk. De bachelorprijs was voor hoog­leraar dr. Jan Meuldijk van de faculteit Scheikundige Technologie. De rijke ervaring die hij heeft op zijn vakgebied van thermodynamica en zijn talent om daar de finesses van over te brengen, leverden hem de eerste plaats op. Meuldijk zelf zegt er verrast door te zijn: “Maar ik vind het een grote eer om de prijs te krijgen. Het is ook goed voor de faculteit”.

De onderwijsprijzen voor de beste docent in de bachelorfase en in de masterfase zijn een vast onderdeel bij de opening van het academisch jaar. Studenten dragen kandidaten voor en een onafhankelijk jury bepaalt wie naar voren mag komen voor de loftuitingen en een cheque van vijfduizend euro. (HK)

Dr. Irene Curulli, of the faculty of Architecture, Building and Planning will be sharing this year’s Award for best master’s instructor with Nuclear Fusion Professor Niek Lopes Cardozo, of the faculty of Physics (left). The Award for best bachelor instructor went to Professor Jan Meuldijk, of the faculty of Chemical Engineering. Winners receive five thousand euro each.