ID-student maakt furore met apparaat voor blind sms’en
    9 september 2010 - Ir. Guust Hilte (25) ontwikkelde een apparaat waarmee je blind en met één hand kunt sms’en. Hij studeerde hier eind augustus op af bij Industrial Design. Zijn vinding, Tactile Texting, heeft vooral toegevoegde waarde voor toestellen met touchscreen. Dit nieuws is afgelopen week enorm goed opgepakt door de media.
    Guust Hilte met zijn Tactile Texting. Foto’s | Peter Peels

Met één hand de fiets besturen en met de andere hand een sms tikken, terwijl je telefoon gewoon in je broekzak zit. Met Tactile Texting -letterlijk: sms’en op gevoel- ‘schrijf’ je met één hand een sms die wordt omgezet naar tekst in je telefoon. Steeds vaker zijn er toestellen met touchscreen, waarbij het platte oppervlak het praktisch onmogelijk maakt te weten welke letter je hebt getypt als je niet kijkt.

Hilte ontwierp een eivormig apparaatje van kunststof waarin een patroon van gleuven werd gefreesd waarmee je alle letters en cijfers kunt vormen. Met zijn duim beweegt de gebruiker langs de gleuven in het apparaatje. Sensoren pikken dit ‘schrijven’ op, delen van het toestel lichten op en vormen een letter. Als een letter niet wordt ‘herkend’, voelt de gebruiker een trilling. Het apparaat staat in verbinding met de telefoon en werkt over een afstand tot meer dan dertig meter.
    Hoewel de toepassing nuttig kan zijn voor slechtzienden, was dat niet het vertrekpunt van Hiltes onderzoek. “Het kan handig zijn voor deze doelgroep, maar ik kan me voorstellen dat andere toepassingen beter zijn. Zij kunnen de lichtjes bijvoorbeeld niet zien. Dit is voor iedereen die een hand vrij wil hebben bij het sms’en met apparaten met touchscreen.”

Hilte maakt er vooralsnog geen werk van om patent aan te vragen. Hij staat er wel voor open om met een bedrijf aan de slag te gaan. “Het zou bijvoorbeeld praktisch zijn als het op de achterkant van de telefoon wordt geplaatst, zodat je geen extra apparaatje nodig hebt.”

Voor zover de afgestudeerde ID’er heeft kunnen achterhalen, is een dergelijk apparaat nog niet op de markt gebracht. Hilte had de grote media-aandacht niet verwacht. “Ik wist wel dat mijn prototype en concept redelijk ver waren doorontwikkeld en dat het dan allemaal wat makkelijker verkoopt.”

De faculteit beoordeelde het afstudeerwerk van Hilte als ‘excellent’. (JvG)

Zoek op YouTube op ‘Tactile Texting’ om een demonstratie te zien.

For his graduation project, the 25-year-old Guust Hilte, MSc, developed a device which enables users to text blindly and using just one hand. His invention, called Tactile Texting, is especially useful for touchscreen mobile phones. Hilte received a lot of media attention with his device, but he’s not planning on launching it any time soon.