Harwig en Fonville kartrekkers TU/e-onderzoeksthema’s
    Energie en Gezondheid
    9 september 2010 - Voormalig Philips-topmanagers dr. Rick Harwig en drs. Roel Fonville gaan de vorming van de TU/e-onderzoeksclusters Energie en Gezondheid trekken. De universiteit hoopt dat binnen deze thema’s krachtige onderzoeksconcentraties ontstaan die kunnen concurreren met de sterkste onderzoekscentra in de wereld.

Excellent en faculteitsoverschrijdend onderzoek, dat is waarmee de TU/e de komende decennia grote maatschappelijke uitdagingen te lijf wil gaan. De eerste twee strategische thema’s die de universiteit hierbij heeft gekozen, zijn Energie en Gezondheid.

Directeur van het eerste gebied wordt dr. Rick Harwig, voormalig chief technology officer van Philips en momenteel onder meer president-commissaris van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij. Hij gaat de vorming van onderzoeksclusters binnen de TU/e coördineren en gestalte geven aan de beoogde samenwerking met externe partijen, zoals partners in de Knowledge & Innovation Community (KIC) ‘InnoEnergy’ en het onderzoeksinstituut FOM Rijnhuizen, dat over enkele jaren naar de TU/e-campus komt.

Drs. Roel Fonville gaat de komende maanden de invulling van het onderzoeksthema Gezondheid voorbereiden. De plannen op dit gebied zijn volgens TU/e-bestuurswoordvoerder Peter van Dam nog minder ver uitgewerkt dan die voor Energie. Fonville is voorzitter van brancheorganisatie Holland Health Tech en was voorheen onder andere senior vicepresident en general manager van Philips Healthcare. Hij gaat de ontwikkeling van een ‘roadmap’ voor het TU/e-onderzoek op gezondheidsgebied leiden; deze moet de basis vormen voor consortiumvorming en de ontwikkeling van gezamenlijke programma’s met andere partijen.

Eind dit jaar wordt over de dan opgeleverde plannen besloten en moet een directeur worden benoemd die het onderzoekscluster Gezondheid verder gaat opbouwen, aldus Van Dam. (MvdV)

Former Philips top managers Rick Harwig, PhD, and Roel Fonville, MSc, will help setting up the TU/e research clusters Energy and Health. The university hopes to develop solid research concentrations within these themes, which can compete with the most powerful research centers in the world.