Ook voor niet-moslims: vastenmaaltijd bij Mosaic

9 september 2010 - Zestig belangstellenden meldden zich woensdagavond 8 september bij de Bunker in Eindhoven voor de viering van de Iftar, de islamitische Ramadanmaaltijd. Bezoekers van allerlei nationaliteiten kwamen van de TU/e, Fontys en daarbuiten. Met z’n allen kregen ze het eten niet op dat de moeders van twee studenten hadden klaargemaakt. x1_s.jpg
    Aan tafel voor de viering van Iftar. Foto: Rien Meulman

De jaarlijkse avond werd georganiseerd door de multiculturele studentenvereniging Mosaic, in samenwerking met bezinningsvereniging T!NT. “Het doel van de avond is vooral om elkaar te ontmoeten, onze cultuur te leren kennen en met elkaar te praten”, vertelt Didar al Houseini, zelf moslim. Hij is voorzitter van Mosaic en volgt aan de TU/e de masteropleiding Sustainable Energy Technology.

Na de documentaire Islam Empire, over het ontstaan van de Islam, is het tijd voor het eten. De moeders van Didar al Houseini en Amel Donko, vice-voorzitter van Mosaic, hebben bij elkaar opgeteld zo’n drie dagen in de keuken gestaan. Het resultaat is een Irakees-Bosnisch feestmaal met gekruide rijst, gevulde paprika’s, gehaktballetjes, brood, salades, pita met kaas en met spinazie, salades, zoete hapjes, dadels, meloen en nog veel meer. De moeders zijn zelf niet aanwezig maar krijgen aan het eind van de avond toch een groot applaus voor hun kookkunst.

Tijdens de Ramadan vasten moslims 29 tot 30 dagen. Tussen zonsopgang en zonsondergang mogen ze niets eten en drinken, niet roken en geen seks hebben. Al Houseini: “Vasten betekent: je ziel niet laten toegeven aan de dingen waar je naar verlangt. Je krijgt honderd procent controle over je ziel. Daarnaast is het ook bedoeld om te denken aan de armen, die geen eten hebben. Als je bijvoorbeeld om medische redenen niet kunt vasten, ben je verplicht geld te geven aan de armen tijdens de Ramadan.”

Is het moeilijk, vasten? “Nee, het hoort bij mijn geloof, het is erg belangrijk voor me. Je moet gewoon niet steeds aan eten denken, maar je concentreren op andere dingen, zoals het geloof zelf.” (SK)